Spotkanie z kpt. Krzysztofem Baranowskim w Świnoujściu

 

Spotkanie z kpt. Krzysztofem Baranowskim w Świnoujściu i projekcja filmu pt. “Życiorys żaglowca” Baltic Polonez Cup Race 2017 – Zapraszamy, wstęp wolny

Zapraszamy serdecznie do wzięcia udziału w dodatkowym bloku towarzyszącym Regatom Baltic Polonez Cup Race 2017

W Świnoujściu odbędzie się spotkanie z kpt. Krzysztofem Baranowskim połączony z projekcją filmu pt. “Życiorys żaglowca”

14.08.2017 (poniedziałek)

Świnoujście Tawerna Żeglarska w Marinie Jachtowej

Początek: godzina 21:00

Zapraszamy, wstęp wolny

W programie:
Prelekcja kpt. Krzysztofa Baranowskiego
Projekcja Filmu Życiorys żaglowca” w reż. Krzysztofa Baranowskiego
Możliwość zakupu 12 pozycji książkowych z dedykacją znanego kapitana
W tym samym bloku imprez towarzyszących wyświetlimy również film “Kuba Zawodowiec” produkcji By The Wind Media
W czasie tegorocznych Regat Poloneza realizowane będą zdjęcia do dokumentu biograficznego o kpt. Krzysztofie Baranowskim. Scenarzystą i reżyserem filmu jest Kryspin Pluta, producentem – Darek Dikti, twórcy popularnego w środowisku żeglarskim filmu pt. “Optimista”, który opowiada o przeżyciach 8-letniego bohatera podczas kursu żeglarskiego dla najmłodszych dzieciaków.
________________________________________
KAPITAN KRZYSZTOF BARANOWSKI – Jeden z najwybitniejszych polskich żeglarzy, autor książek, publicysta i propagator żeglarstwa. Jest pierwszym Polakiem, który dwukrotnie opłynął samotnie kulę ziemską i pierwszym, który samotnie opłynął przylądek Horn.
Krzysztof Baranowski urodził się we Lwowie w 1938 roku. W latach 1965-66 wziął udział w organizowanej przez Polskie Towarzystwo Geograficzne wyprawie jachtu „Śmiały” wokół Ameryki Południowej. Sześć lat później wystartował na „Polonezie” w Transatlantyckich Regatach Samotnych Żeglarzy OSTAR ’72. Wyścig ukończył na 12 miejscu z 43 startujących
Zamiar opłynięcia globu po regatach kpt. Baranowski utrzymywał w tajemnicy, zarówno przed konstruktorami, jak i budowniczymi jachtu. 6 sierpnia 1972 roku, w niespełna trzy tygodnie po ukończeniu regat, OSTAR, kpt. Krzysztof Baranowski na pokładzie „Poloneza” opuścił Newport w USA i rozpoczął wokołoziemską podróż. W przeciągu następnych 9 miesięcy pokonał 35 424 mile morskie, okrążając ziemię wokół pięciu przylądków. Z Ameryki Północnej udał się do Południowej Afryki, gdzie dopłynął po 60 dniach żeglugi. Postój w Cape Town i dalej w drogę. Napotkane na Oceanie Indyjskim ciężkie warunki, które spowodowały spore zniszczenia, nie złamały ducha kapitana i po naprawach w Australii „Polonez” pokonał Pacyfik w rekordowym czasie 45 dni.
23 lutego 1973 roku Krzysztof Baranowski okrążył słynny przylądek Horn, jako pierwszy samotny żeglarz z Polski. Wokołoziemska pętla została zamknięta 10 kwietnia o 11 wieczorem, a w niespełna rok po opuszczeniu Plymouth – bazy regat OSTAR ’72 – „Polonez” powrócił na wyspy brytyjskie. Do kraju kpt. Baranowski dopłynął w czerwcu, gdzie został przywitany jak bohater przez sto dwudziestotysięczny tłum zebrany na Wałach Chrobrego w Szczecinie.
Po rejsie jacht „Polonez” został przekazany Jacht Klubowi Wyższej Szkoły Morskiej, a w 1974r kapitan Baranowski pojawił się na starcie jako gość honorowy Regat o Puchar Poloneza. Ponownie za sterem „Poloneza” stanął trzy lata później, prowadząc go przez Atlantyk w ramach Operacji Żagiel ’76 zorganizowanej z okazji dwustu-lecia powstania Stanów Zjednoczonych. Po regatach i zlocie żaglowców na „Polonezie” studentów Szkoły Morskiej zastąpiła żona kapitana – Ewa oraz dwójka dzieci. Wspólnie opływali Wielkie Jeziora, rzekę Missisipi, a drogę do Europy urozmaicili postojami na Bahamach i Azorach.
W 1980 roku zwodowano żaglowiec „Pogoria” , który powstał z inicjatywy Baranowskiego, a w ’83 ruszyła pierwsza Szkoła Pod Żaglami, której idee są realizowane do dnia dzisiejszego. W 1992 roku na wodzie pojawił się kolejny żaglowiec szkoleniowy, STS Fryderyk Chopin, wybudowany przez Fundację Międzynarodowa Szkoła Pod Żaglami Krzysztofa Baranowskiego.
Ponad ćwierć wieku po pierwszym samotnym opłynięciu globu Baranowski postanowił wyczyn powtórzyć, jednak tym razem trasa miała wieść ze wschodu na zachód tzw. trasą pasatową. W latach 1999-2000 samotnie na pokładzie jachtu „Lady B.” opłynął ponownie kulę ziemską drogą przez Atlantyk, Kanał Panamski, południowy Pacyfik, Ocean Indyjski, Morze Czerwone, Kanał Sueski i Morze Śródziemne. Rejs ukończył w 11 miesięcy.
W 2009 roku reaktywował działanie Fundacji Szkoła Pod Żaglami, która na pokładzie „Pogorii” realizuje program „Dookoła Świata za Pomocną Dłoń” nawiązujący do tradycji sprzed ponad ćwierć wieku.
Obecnie poza prowadzeniem Fundacji, organizowaniem i prowadzeniem Szkoły pod Żaglami kapitan Baranowski poszukuje partnerów i inwestorów budowy kolejnego żaglowca szkoleniowego -„Polonii”.
Za swoje osiągnięcia i zasługi został wyróżniony licznymi nagrodami i odznaczeniami, w tym Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski i Złotym „Medalem za Wybitne Osiągnięcia Sportowe”, najwyższym rangą odznaczeniem sportowym.
Harmonogram i szczegóły dostępne są na stronie regat: www.regaty-poloneza.pl, www.polonezcup.com.
_______________________________________________________________________________
Harmonogram 2017:
Tegoroczne Baltic Polonez Cup Race rozpoczynamy w Szczecinie 11 sierpnia podczas kolejnego Festiwalu Pyromagic 2017.
12 sierpnia odbędą się na Wałach Chrobrego z komentarzem na żywo dwa wyścigi krótkie zaliczane do MP Samotników i Załóg Dwuosobowych ORC, zapraszamy do udziału i kibicowania
O Godzinie 16:00 planujemy projekcję filmu “Kuba Zawodnowiec” (By The Wind Media) – Stara Rzeźnia w Szczecinie – wstęp wolny
14 sierpnia odbędą się wyścigi średnie „Świnoujście Cup” w Świnoujściu na Zatoce Pomorskiej
O godzinie 21:00 w Tawernie w Świnoujściu odbędzie się wyżej wspomniane spotkanie z Krzysztofem Baranowskim i projekcje dwóch filmów
Dzień później start do kulowego wyścigu długiego o Puchar Poloneza.
Zakończenie planowane jest na 18 sierpnia w Świnoujściu
Zgłoszenia mailowe do końca lipca przyjmujemy pod adresem bluefin@interia.pl do wyścigu długiego, do wyścigów krótkich i średnich można zgłosić sięw dniu wyścigu.
Dokumenty i wiecej informacji na stronie www.regaty-poloneza.pl
Regaty zostaną zorganizowane we współpracy z Komisją Żeglarstwa Morskiego PZŻ, zgodnie z przepisami PRŻ, ISAF, ORC i będą posiadać licencję na organizację regat PZŻ.
Żeglarze będą rywalizować w pięciu ambitnych wyścigach na trzech dystansach, wyniki wszystkich wyścigów będą wliczane do punktacji MP, wyścig długi będzie kultowym wyścigiem o Puchar Poloneza (osobno nagradzany)
________________________________________
Kalendarium:
1973 – Wyścig dwóch słynnych kapitanów K. Jaworskiego i J. Siudego
1982 – Regaty Samotników się nie odbyły, w zamian zorganizowano wyścig załóg dwuosobowych na innej trasie)
1983 – Ostatnia edycja regat samotników przed reaktywacją
1984 – Ostatnia edycja regat dwuosobowych
2010r – Reaktywacja imprezy – Baltic Polonez Cup staje się pierwszą w Polsce i w rejonie Bałtyku imprezą morską korzystająca z Trackingu jachtów zwiększającego bezpieczeństwo, atrakcyjność i medialność imprezy
2010 – Organizator wprowadza dodatkową klasyfikację sterników: rankingi grupowe i generalne sumujące wyścigi z wszystkich lat w poszczególnych grupach i w ujęciu generalnym
2012 – Trasę pełnomorską pokonuje pierwszy w historii jacht Balastowo mieczowy Sputnik II z Mateuszem Stodulskim
2013 – Organizator wprowadza grupy dwuosobowe – Baltic Polonez Cup zostaje pierwszą imprezą pelnomorską w Polsce organizowaną dla załóg dwuosobowych
2013 – Pierwszy raz w polskiej imprezie wystartował wyścigowy jacht klasy IMOCA 60 – „Energa” Zbigniewa Gutkowskiego, który ustanowił rekord trasy Solo (14h:43m:00s)
2013 – Rekord trasy dla jachtów jednokadłubowych (grupa Cruiser jachtów turystycznych) ustanawia Kuba Strzyczkowski, który na jachcie Delphia Trójka przepłynął trasę w (28h:22m:25s)
2013 – Rekord trasy dla jachtów wielokadłubowych posiada Joanna Pajkowska na Katamaranie Cabrio 2 – (26h:35m:45s)
2015 – Powrót do organizacji Prestartu w Szczecinie (impreza towarzysząca Festiwalowi Pyromagic)
2015 – Tradycyjną trasę pełnomorską, pokonuje z powodzeniem najmłodszy skipper samotnik w historii: Aleksander Wertman (18 l)
2015 – W regatach bierze największa w całej historii ilość jachtów – 86
2015 – Dochodzi do pierwszego w historii tragicznego wypadku podczas regat – za burtę wypada i tonie żeglujący samotnie Tomasz Turski
2016 – Baltic Polonez Cup Race otrzymuje nominację od PZŻ do organizacji I Morskich Mistrzostw Polski Żeglarzy Samotników i Załóg Dwuosobowych ORC (organizacja 5 wyścigów z licencją PZŻ, zgodnie z przepisami ISAF, ORC, RRS, OSR)
2016 – Sławomir Turniak zostaje skipperem rekordzistą w całej historii regat, samotnie ukończył 7 edycji Baltic Polonez Cup Race (wszystkie po reaktywacji)
2016 – Po raz pierwszy startuje duet Pań – Dorota Dajkowska i Małgorzata Podwysocka na jachcie Lobuś
2017 – Ponownie organizatorzy otrzymują nominację PZŻ, tym razem do organizacji II Mistrzostw Polski Żeglarzy Samotników i Załóg Dwuosobowych ORC (organizacja 5 wyścigów z licencją PZŻ, zgodnie z przepisami ISAF, ORC, RRS, OSR)
2017 – w weekend majowy po raz pierwszy odbył się Mini Polonez Cup Race (Integracyjno – szkoleniowe dwa wyścigi na trasach: Szczecin – Świnoujście i Świnoujście – Szczecin)