Dom Najważniejsze artykuły Nowa obwodnica Szczecinka otwarta! Mniej ciężarówek i korków na trasie Szczecin – Bory Tucholskie

Nowa obwodnica Szczecinka otwarta! Mniej ciężarówek i korków na trasie Szczecin – Bory Tucholskie

by Daniel Szysz

Kierowcy już korzystają z obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20

Kierowcy podróżujący z kierunku Szczecina w stronę Pomorza Środkowego mogą już ominąć Szczecinek dzięki nowej obwodnicy o długości 4,3 km. Trasa biegnie na południe od miasta i łączy się z drogą ekspresową S11 poprzez nowy węzeł drogowy Szczecinek Południe. Dzięki tej inwestycji przez centrum Szczecinka nie przebiega już żadna droga krajowa, co znacząco ograniczy ruch – zwłaszcza ciężarowy – w mieście.

Koniec wieloletnich utrudnień na trasie DK20

Już od 2019 roku działała obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11, jednak droga krajowa nr 20 (DK20) nadal przecinała miasto. To właśnie z tego powodu zdecydowano się na budowę drugiej obwodnicy, tym razem w nowym przebiegu DK20.

Inwestycję realizowano od 2021 roku – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą Budimex na kwotę 106,7 mln zł. Budowa rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku, a zakończyła zgodnie z planem w kwietniu 2025.

Co powstało w ramach obwodnicy Szczecinka?

  • jednojezdniowa droga klasy GP o długości 4,3 km

  • węzeł drogowy Szczecinek Południe

  • rondo w rejonie miejscowości Sitno

  • rondo na przecięciu z ulicą Pilską

  • wiadukt nad linią kolejową Piła–Ustka

  • przejścia dla zwierząt (dolne – 30 m, górne – 50 m)

  • przepusty dla płazów i małych zwierząt

  • drogi serwisowe i dojazdowe

Mniej korków, więcej bezpieczeństwa na trasie Szczecin – Piła

Nowa infrastruktura przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na trasie Szczecin – Piła, ograniczy hałas i emisję spalin w centrum miasta oraz skróci czas przejazdu. Ruch ciężarowy zostanie całkowicie wyprowadzony poza granice miasta.

Obwodnica Szczecinka została dofinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

Program 100 Obwodnic: Co dalej w regionie Szczecina?

Nowa obwodnica Szczecinka to już druga gotowa inwestycja w województwie zachodniopomorskim z rządowego programu 100 obwodnic. Wcześniej zakończono obwodnicę Gryfina w ciągu DK31.

W trakcie realizacji:

  • Obwodnica Szwecji (DK22) – rozpoczęto prace po decyzji ZRID

  • Obwodnice Wałcza i Rusinowa (DK22) – trwają procedury środowiskowe

  • Obwodnica Stargardu (DK20) – trwają prace projektowe

  • Obwodnica Kołbaskowa (DK13) – wybrano wykonawcę, inwestycja połączy się z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic

  • Obwodnica Złocieńca (DK20) – przetarg w toku

  • Obwodnica Człopy (DK22) – konieczne ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej

Podsumowanie: Szczecin zyskuje lepszą komunikację regionalną

Rozwój sieci obwodnic w regionie zachodniopomorskim – na trasach prowadzących z i do Szczecina – to kluczowy element poprawy komfortu podróży oraz zwiększenia bezpieczeństwa. Inwestycje drogowe takie jak ta w Szczecinku wspierają rozwój gospodarczy regionu i usprawniają tranzyt w północno-zachodniej Polsce.

 

 

Na podstawie info z  Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.

Nowa obwodnica Szczecinka otwarta! Mniej ciężarówek i korków na trasie Szczecin – Bory Tucholskie
Drukuj
Nutrition facts: 200 calories 20 grams fat
Rating: 5.0/5
( 1 voted )

Wyłącz blokadę

Prosimy o wyłączenie rozszerzenia AdBlocker w przeglądarkach naszej witryny.