Kierowcy już korzystają z obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20
Kierowcy podróżujący z kierunku Szczecina w stronę Pomorza Środkowego mogą już ominąć Szczecinek dzięki nowej obwodnicy o długości 4,3 km. Trasa biegnie na południe od miasta i łączy się z drogą ekspresową S11 poprzez nowy węzeł drogowy Szczecinek Południe. Dzięki tej inwestycji przez centrum Szczecinka nie przebiega już żadna droga krajowa, co znacząco ograniczy ruch – zwłaszcza ciężarowy – w mieście.
Spis treści
Koniec wieloletnich utrudnień na trasie DK20
Już od 2019 roku działała obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11, jednak droga krajowa nr 20 (DK20) nadal przecinała miasto. To właśnie z tego powodu zdecydowano się na budowę drugiej obwodnicy, tym razem w nowym przebiegu DK20.
Inwestycję realizowano od 2021 roku – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą Budimex na kwotę 106,7 mln zł. Budowa rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku, a zakończyła zgodnie z planem w kwietniu 2025.
Co powstało w ramach obwodnicy Szczecinka?
jednojezdniowa droga klasy GP o długości 4,3 km
węzeł drogowy Szczecinek Południe
rondo w rejonie miejscowości Sitno
rondo na przecięciu z ulicą Pilską
wiadukt nad linią kolejową Piła–Ustka
przejścia dla zwierząt (dolne – 30 m, górne – 50 m)
przepusty dla płazów i małych zwierząt
drogi serwisowe i dojazdowe
Mniej korków, więcej bezpieczeństwa na trasie Szczecin – Piła
Nowa infrastruktura przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na trasie Szczecin – Piła, ograniczy hałas i emisję spalin w centrum miasta oraz skróci czas przejazdu. Ruch ciężarowy zostanie całkowicie wyprowadzony poza granice miasta.
Obwodnica Szczecinka została dofinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
Program 100 Obwodnic: Co dalej w regionie Szczecina?
Nowa obwodnica Szczecinka to już druga gotowa inwestycja w województwie zachodniopomorskim z rządowego programu 100 obwodnic. Wcześniej zakończono obwodnicę Gryfina w ciągu DK31.
W trakcie realizacji:
Obwodnica Szwecji (DK22) – rozpoczęto prace po decyzji ZRID
Obwodnice Wałcza i Rusinowa (DK22) – trwają procedury środowiskowe
Obwodnica Stargardu (DK20) – trwają prace projektowe
Obwodnica Kołbaskowa (DK13) – wybrano wykonawcę, inwestycja połączy się z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic
Obwodnica Złocieńca (DK20) – przetarg w toku
Obwodnica Człopy (DK22) – konieczne ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej
Podsumowanie: Szczecin zyskuje lepszą komunikację regionalną
Rozwój sieci obwodnic w regionie zachodniopomorskim – na trasach prowadzących z i do Szczecina – to kluczowy element poprawy komfortu podróży oraz zwiększenia bezpieczeństwa. Inwestycje drogowe takie jak ta w Szczecinku wspierają rozwój gospodarczy regionu i usprawniają tranzyt w północno-zachodniej Polsce.
Na podstawie info z Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.