Spis treści
Rząd Donalda Tuska przeznaczył ponad 200 milionów złotych na rozwój portów w Trójmieście. W ramach tego wsparcia aż 26,5 miliona złotych trafiło do chińskiego operatora Hutchison Ports, działającego w porcie w Gdyni. Tymczasem port Szczecin-Świnoujście nie otrzymał żadnego dofinansowania z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), co wywołało ostrą krytykę ze strony polityków Prawa i Sprawiedliwości. Ich zdaniem Pomorze Zachodnie zostało celowo pominięte w kluczowych inwestycjach infrastrukturalnych.
Świnoujście bez dotacji z CUPT – polityczne kontrowersje
Brak wsparcia dla portu w Świnoujściu stał się przedmiotem debaty politycznej. Według przedstawicieli Prawa i Sprawiedliwości, działania rządu Donalda Tuska faworyzują porty w Trójmieście, marginalizując jednocześnie znaczenie Pomorza Zachodniego na mapie gospodarczej Polski. Głos w sprawie zabrali również lokalni samorządowcy i eksperci z branży logistycznej.
Zarząd Portów: brak wniosku, bo inwestycje już trwają
Jak informuje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, powodem braku dofinansowania nie była decyzja rządu, lecz fakt, że port… nie złożył wniosku. Jak wyjaśniają przedstawiciele zarządu, port niedawno zakończył wieloetapowy projekt intermodalny w Świnoujściu, a obecnie prowadzi nową inwestycję w Szczecinie. W związku z tym aplikowanie o kolejne środki z CUPT w obecnym momencie byłoby niezasadne.
Niemiecki kapitał w porcie w Szczecinie – kolejna burza
Do politycznej burzy dołożyła się również informacja o transakcji przejęcia większościowego pakietu udziałów w spółce Bulk Cargo – Port Szczecin przez niemiecką firmę Rhenus. Politycy PiS określili tę transakcję jako „oddanie portu Niemcom”.
W odpowiedzi na krytykę, wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka zaznaczył, że Rhenus już wcześniej posiadał 40% udziałów w spółce, a nowy właściciel zobowiązał się zainwestować ponad 200 milionów złotych w modernizację terminalu, co może wzmocnić pozycję portu na rynku.
Co dalej z portem w Świnoujściu?
Choć Świnoujście obecnie nie otrzymało wsparcia z CUPT, wcześniej port wielokrotnie korzystał z unijnych funduszy. Eksperci podkreślają, że o przyszłości portu decydować będą dalsze decyzje inwestycyjne, zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym. Świnoujście, jako jeden z najważniejszych portów morskich w Polsce, nadal odgrywa kluczową rolę w logistyce i handlu zagranicznym – zwłaszcza w kontekście działalności terminalu LNG i potencjalnych inwestycji kontenerowych.
Świnoujście – strategiczny punkt na mapie morskiej Polski. Miejmy nadzieję, że nie zostanie zapomniany w kolejnych transzach rządowego wsparcia.