Grupa ORLEN konsekwentnie realizuje strategię dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego, wzmacniając tym samym bezpieczeństwo energetyczne Polski i regionu. W stoczni Hyundai Samho Heavy Industries w koreańskim Mokpo odbyła się uroczystość nadania imion dwóm najnowocześniejszym gazowcom do transportu skroplonego gazu ziemnego (LNG), zbudowanym na potrzeby ORLEN. Nowe jednostki otrzymały imiona „Józef Piłsudski” i „Ignacy Paderewski”, a ich matkami chrzestnymi zostały znane sportsmenki – Anita Włodarczyk i Natalia Partyka.
Spis treści
Nowoczesna flota gazowców ORLEN – bezpieczeństwo energetyczne i elastyczność dostaw
Każdy z nowych gazowców ORLEN może przetransportować około 70 tys. ton LNG, co odpowiada blisko 100 milionom metrów sześciennych gazu ziemnego w stanie lotnym. Taka ilość wystarcza do zasilenia nawet 2 milionów gospodarstw domowych w Polsce przez tydzień. Dzięki tej inwestycji Grupa ORLEN zyskuje większą elastyczność w zabezpieczaniu dostaw surowca w nadchodzących latach.
Do końca 2025 roku flota gazowców ORLEN powiększy się do ośmiu jednostek, a realizowany portfel długoterminowych kontraktów LNG – głównie z dostawcami z USA – gwarantuje stabilność dostaw gazu do Polski. Nowoczesne jednostki mogą zawijać do większości terminali LNG na świecie, co zapewnia koncernowi konkurencyjność na rynkach międzynarodowych, w tym również możliwość dostaw gazu na Ukrainę i do państw bałtyckich.
Najnowsze technologie w służbie ekologii i efektywności
Nowe gazowce ORLEN zostały wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne – zintegrowany system zarządzania energią, system ponownego skraplania gazu (reliquefaction system), a także silniki zdolne do pracy zarówno na oleju napędowym, jak i gazie ziemnym. Dzięki temu spełniają one najbardziej rygorystyczne normy środowiskowe i będą zgodne z przepisami dotyczącymi emisji również w przyszłości.
LNG – filar transformacji energetycznej Polski
Zgodnie ze strategią ORLEN do 2035 roku, gaz ziemny odgrywać będzie kluczową rolę jako paliwo przejściowe w transformacji energetycznej. Szacuje się, że do tego czasu konsumpcja gazu w Polsce osiągnie poziom 27 miliardów metrów sześciennych rocznie. ORLEN inwestuje w rozwój infrastruktury i floty, by w pełni zabezpieczyć krajowe zapotrzebowanie na ten surowiec.

Orlen
Terminal LNG w Świnoujściu i nowe kierunki dostaw
Główne dostawy LNG trafiają do Polski przez Terminal LNG w Świnoujściu. Do tej pory zrealizowano tam 347 dostaw o łącznym wolumenie 27 mln ton LNG. Najwięcej dostaw pochodziło z USA (167) oraz Kataru (154). Pierwszy kwartał 2025 roku przyniesie aż 20 dostaw LNG – o 9 więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku.
ORLEN korzysta także z terminalu FSRU w Kłajpedzie na Litwie, gdzie odebrano już 11 ładunków. Gaz po regazyfikacji trafia do Polski gazociągiem Polska–Litwa, a część jest kierowana na rynki krajów bałtyckich.
Nowy terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej – kolejne wzmocnienie mocy regazyfikacyjnych
Koncern zabezpieczył pełną moc regazyfikacyjną nowo powstającego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej na poziomie 6,1 mld m³ rocznie. Pozwoli to zwiększyć liczbę dostaw LNG do Polski nawet o 58 ładunków rocznie, co jeszcze bardziej uniezależni kraj od rosyjskiego gazu i zwiększy konkurencyjność na europejskim rynku.
Słowa kluczowe SEO: nowe gazowce ORLEN, LNG Polska, transport gazu ziemnego, terminal LNG Świnoujście, Ignacy Paderewski gazowiec, Józef Piłsudski ORLEN, bezpieczeństwo energetyczne Polski, LNG import Polska 2025, flota gazowców ORLEN, FSRU Zatoka Gdańska, terminal LNG Kłajpeda
Chcesz, by artykuł był częścią większego cyklu tematycznego lub rozbudować go o dane graficzne, mapy dostaw lub infografiki o terminalach LNG? Daj znać!