Podczas gdy polskie porty w Gdańsku i Gdyni rozwijają się w zawrotnym tempie, inwestycje w Porcie Świnoujście zdają się nie nadążać za krajowymi trendami. Najnowsza umowa na budowę falochronu osłonowego dla terminalu FSRU w Porcie Gdańsk to kolejny krok w stronę wzmocnienia infrastruktury morskiej w Polsce, ale niestety nie obejmuje on Świnoujścia. Dlaczego nasze miasto nie wykorzystuje swojego potencjału i kto blokuje kluczowe inwestycje?
Spis treści
Inwestycje w Gdańsku – wzmacnianie portowej pozycji
17 marca Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na budowę falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk, zapewniającego bezpieczeństwo terminalowi FSRU (Floating Storage Regasification Unit). Koszt inwestycji wynosi 800 milionów złotych, a jej realizacja potrwa do końca 2027 roku. Nowa infrastruktura zabezpieczy operacje regazyfikacyjne skroplonego gazu ziemnego, co przyczyni się do wzmocnienia polskiego bezpieczeństwa energetycznego.
Port w Świnoujściu – niewykorzystane możliwości
Port w Świnoujściu ma ogromny potencjał, by stać się jednym z kluczowych centrów logistycznych w regionie Morza Bałtyckiego. Znajdujący się tu terminal LNG, promowy oraz rozwijająca się infrastruktura kontenerowa mogłyby uczynić nasze miasto liderem w obsłudze międzynarodowego ruchu towarowego. Niestety, brak odpowiednich inwestycji i decyzji strategicznych powoduje, że Świnoujście stopniowo traci na znaczeniu.
Czy Świnoujście może stać się drugim Singapurem?
Porównania naszego miasta do Singapuru mogą wydawać się odważne, ale są jak najbardziej uzasadnione. Miasto dysponuje strategicznym położeniem, głębokowodnym portem i bezpośrednim dostępem do kluczowych szlaków transportowych. Jednak, zamiast intensywnie rozwijać się jak porty w Gdyni czy Gdańsku, Świnoujście napotyka bariery administracyjne i brak jasnej strategii inwestycyjnej.
Interesy i blokady – kto hamuje rozwój Świnoujścia?
Pytanie, dlaczego Port w Świnoujściu nie otrzymuje podobnych inwestycji jak Gdańsk czy Gdynia, pozostaje otwarte. Czy jest to wynik niekompetencji lokalnych decydentów, braku wsparcia ze strony rządu, czy może istnieje lobby faworyzujące inne porty kosztem Świnoujścia?
Podsumowanie
Port w Gdańsku zyskuje kolejne miliardowe inwestycje, umacniając swoją pozycję na mapie Europy. W tym czasie Świnoujście pozostaje w cieniu, mimo ogromnego potencjału do rozwoju. Jeśli w najbliższych latach nie dojdzie do dynamicznych inwestycji, miasto może stracić szansę na stanie się kluczowym węzłem logistycznym. Czy decydenci podejmą działania, aby zmienić ten stan rzeczy?