Strona główna » Najważniejsze artykuły » Są już wszystkie decyzje – będzie kolejna inwestycja w regionie

Są już wszystkie decyzje – będzie kolejna inwestycja w regionie

by Daniel Szysz

Komplet decyzji ZRID dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina

Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu drogi ekspresowej S6 o łącznej długości 49 km. Dzięki tym decyzjom przyszli wykonawcy, wyłonieni w trwających przetargach, będą mogli rozpocząć prace budowlane. Możliwe jest również rozpoczęcie procedur odszkodowawczych za nieruchomości przejęte pod inwestycję.

Przejście do etapu realizacji

Wnioski o wydanie decyzji ZRID zostały złożone we wrześniu 2023 roku. Procedura obejmowała konsultacje społeczne oraz ponowną ocenę oddziaływania na środowisko. Sprawne działania wszystkich zaangażowanych stron pozwoliły na wydanie decyzji w ciągu pięciu miesięcy, co umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych. Decyzje ZRID zatwierdziły ostateczne rozwiązania projektowe oraz podziały nieruchomości. Szczegółowe informacje dotyczące procedur związanych z nieruchomościami przejmowanymi pod drogę są dostępne na stronie internetowej inwestycji.

Przetargi na realizację inwestycji

Przetargi na wybór wykonawców ruszyły w grudniu 2023 roku i cieszą się dużym zainteresowaniem. W ramach procedury przetargowej wpłynęło już ponad 1 600 pytań od firm wykonawczych, które wymagają szczegółowego wyjaśnienia. W II kwartale 2024 roku planowane jest otwarcie ofert. Kolejnym etapem będzie analiza i weryfikacja propozycji, które muszą zostać dokładnie sprawdzone pod kątem spełnienia warunków przetargowych. Ostateczne rozstrzygnięcie przetargów zależy także od ewentualnych odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Podpisanie umów planowane jest na IV kwartał 2024 roku.

Plan realizacji inwestycji

Po wyborze wykonawców rozpocznie się opracowywanie projektów wykonawczych i realizacja prac budowlanych.

  • Odcinki Kołbaskowo – Dołuje oraz Dołuje – Police mają standardowe terminy realizacyjne, a ich zakończenie planowane jest na 2028 rok.
  • Odcinek Police – Goleniów, ze względu na budowę tunelu pod Odrą o długości 5 km, ma dłuższy czas realizacji – przewiduje się jego ukończenie w 2032 roku.

Od września 2024 roku trwa także przetarg na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. W jego ramach powstanie m.in. węzeł Kołbaskowo, łączący Zachodnią Obwodnicę Szczecina z DK13 i autostradą A6.

Ring wokół Szczecina

Nowa trasa odciąży obecne arterie, w tym drogi A6, S3 i S6, które w okresie letnim często ulegają zatłoczeniu. Domknięcie obwodnicy Szczecina poprawi skomunikowanie aglomeracji z siecią dróg szybkiego ruchu. Szczególne znaczenie inwestycja będzie miała dla Polic – obecnie trasa do węzła Goleniów Północ (S3/S6) wynosi 58 km, a po wybudowaniu obwodnicy skróci się do 23 km, co znacząco zmniejszy czas przejazdu. Ruch tranzytowy, w tym pojazdy do zakładów chemicznych w Policach, zostanie wyprowadzony z centrum Szczecina.

Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).

Tunel pod Odrą – kluczowy element inwestycji

Zachodnia Obwodnica Szczecina przebiegnie na północ od Polic i przekroczy Odrę tunelem o długości 5 km. Tunel, realizowany metodą TBM (Tunnel Boring Machine), będzie miał średnicę zewnętrzną 15 m i ściany o grubości 60 cm. Zostanie zaplanowanych 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły do ewakuacji w razie zagrożenia. Konstrukcja tunelu osiągnie maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, a jezdnia znajdzie się na głębokości do 45 m.

Trzy odcinki realizacyjne

  1. Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km)
    • 2 węzły drogowe,
    • 18 obiektów mostowych, w tym 8 przejść dla zwierząt,
    • Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Szczecin Południe.
  2. Dołuje – Police (11,9 km)
    • 2 węzły drogowe,
    • 14 obiektów mostowych (w tym 4 górne i 5 dolnych przejść dla zwierząt).
  3. Police – Goleniów (23,4 km)
    • Tunel pod Odrą (5 km) – najdłuższy w Polsce,
    • 2 nowe węzły drogowe oraz rozbudowa jednego,
    • 22 obiekty mostowe, w tym 8 nad ciekami wodnymi,
    • Szerokie przyczółki mostów dla zapewnienia przejść dla zwierząt,
    • 2 duże górne przejścia dla zwierząt.

Zachodnia Obwodnica Szczecina to strategiczna inwestycja, która znacząco poprawi komunikację w regionie i odciąży istniejącą sieć drogową. Jej realizacja przyniesie korzyści zarówno mieszkańcom, jak i kierowcom podróżującym po Pomorzu Zachodnim.

 

Są już wszystkie decyzje - będzie kolejna inwestycja w regionie
Drukuj
Nutrition facts: 200 calories 20 grams fat
Rating: 5.0/5
( 1 voted )

Wyłącz blokadę

Prosimy o wyłączenie rozszerzenia AdBlocker w przeglądarkach naszej witryny.