Pozwolenie na budowę obwodnicy Mierzyna w ciągu DK10 wydane!
Spis treści
Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Mierzyna w ciągu drogi krajowej nr 10. To kluczowy krok w procesie budowy nowej trasy, która usprawni dojazd do Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS). Dzięki tej decyzji możliwe będzie rozpoczęcie prac budowlanych oraz procedura odszkodowawcza dla właścicieli nieruchomości przejętych pod inwestycję.
Wspólna inwestycja Miasta Szczecin i GDDKiA
Budowa obwodnicy Mierzyna to wspólny projekt Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Miasta Szczecin. Nowa trasa będzie w połowie przebiegać przez teren miasta, co oznacza konieczność współpracy obu podmiotów.
W 2022 roku podpisano porozumienie dotyczące prac przygotowawczych, które umożliwiło opracowanie projektu budowlanego. Dokumentacja została ukończona w 2023 roku, a w czerwcu 2024 roku złożono wniosek o wydanie decyzji ZRID. Na początku 2025 roku zawarto kolejne porozumienie dotyczące realizacji prac budowlanych, określając podział kosztów między miasto a GDDKiA.
Cel inwestycji: poprawa komunikacji i redukcja korków
Obecna DK10, biegnąca przez Mierzyn, nie jest w stanie obsłużyć rosnącego natężenia ruchu. Codzienne korki w godzinach szczytu utrudniają komunikację zarówno mieszkańcom, jak i kierowcom podróżującym w stronę granicy polsko-niemieckiej. Powstający węzeł Szczecin Zachód (Dołuje) na Zachodniej Obwodnicy Szczecina będzie kluczowym punktem połączenia miasta z drogą ekspresową S6.
Nowa trasa ominie Mierzyn od północy
Obwodnica Mierzyna zostanie poprowadzona nowym śladem, omijając miejscowość od północy. Początek drogi wyznaczono przy skrzyżowaniu ulicy Ku Słońcu, w pobliżu centrum handlowego. Pierwszy, 200-metrowy odcinek znajdzie się na terenie Szczecina i będzie zarządzany przez miasto. Następnie trasa skieruje się na północ, w stronę połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Ten fragment o długości 1,2 km znajdzie się pod zarządem GDDKiA.
Dalszy przebieg trasy będzie prowadził na zachód, częściowo przez teren ogródków działkowych. Po około 2,1 km obwodnica opuści teren miasta, a następnie po pokonaniu kolejnych 1,3 km dotrze do węzła Szczecin Zachód (Dołuje), łącząc się z Zachodnią Obwodnicą Szczecina.
Przetarg na wykonawcę i harmonogram realizacji
W najbliższych tygodniach zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę obwodnicy Mierzyna. Budowa ma zakończyć się w 2028 roku, równolegle z realizacją odcinka Kołbaskowo – Police w ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina.
Dzięki tej inwestycji województwo zachodniopomorskie zyska nowoczesną infrastrukturę drogową, poprawiającą komfort podróży i bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego.