Tunel w ogniu – Ćwiczenia ratunkowe w tunelu na S52 Północna Obwodnica Krakowa
Im więcej potu na ćwiczeniach – tym mniej krwi w boju
Tunel w ogniu – W tunelu w Dziekanowicach na Północnej Obwodnicy Krakowa (droga ekspresowa S52) odbyły się dziś intensywne ćwiczenia z udziałem straży pożarnej, policji i pogotowia ratunkowego. Służby testowały swoje umiejętności i koordynację działań w razie wypadku i pożaru w tunelu o długości niemal pół kilometra. Ćwiczenia te są kluczowe przed planowanym na koniec roku otwarciem trasy dla kierowców.
Spis treści
Bałtyk przez cały rok
Scenariusz ćwiczeń: wypadek i pożar w tunelu
O godzinie 10:00 scenariusz ćwiczeń zakładał symulację karambolu z udziałem kilkunastu pojazdów. W wyniku zdarzenia kilkadziesiąt osób zostało rannych, a trzy osoby straciły życie. W symulacji pojawił się również pożar jednego z pojazdów, który został ugaszony przez system automatycznego gaszenia. W tunelu uruchomiono także system zalewający 50-metrowy odcinek wodą.
Wsparcie technologii i współpraca służb
Ćwiczenia pozwoliły służbom zapoznać się ze specyfiką działania w zamkniętej przestrzeni tunelu. Akcja była koordynowana z Centrum Zarządzania Tunelem, a straż pożarna korzystała z Samochodu Dowodzenia i Łączności. W ćwiczeniach udział wzięły m.in. Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 7 z Krakowa, Jednostka nr 5 z ul. Wyki, a także OSP Bosutów, Węgrzce i Zielonki oraz Grupa Ratownictwa Medycznego „Małopolska 1”.
Północna Obwodnica Krakowa – nowoczesna infrastruktura
Północna Obwodnica Krakowa to ponad 12-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S52, łączący dzielnice Bronowice i Prądnik Biały z Nową Hutą. Trasa posiada dwa tunele w Zielonkach i Dziekanowicach oraz estakadę w Węgrzcach i Bosutowie. Budowa obwodnicy realizowana jest przez konsorcjum Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt, Mosty Łódź oraz Gűlermak, a jej koszt przekracza 1,4 mld zł, z czego prawie 790 mln zł pochodzi z funduszy UE. Planowane zakończenie prac to koniec 2024 roku.