Polski Ład dla Pomorza Zachodniego: ponowne uprzemysłowienie regionu

Polski Ład dla Pomorza Zachodniego: ponowne uprzemysłowienie regionu

Rząd chce realizować na Pomorzu Zachodnim nowe inwestycje w ramach programu Polski Ład. Chodzi m.in. o rozbudowę terminalu LNG w Świnoujściu, który stanie się jednym z głównych miejsc dostaw gazu do Polski. Wśród inwestycji będzie także droga ekspresowa S10 ze Szczecina do Warszawy, zachodnia obwodnica Szczecina, pogłębienie toru wodnego ze Świnoujścia do Szczecina czy inwestycja w przemyśle chemicznym Polimery Police.

Wypowiedź premiera przy ekranie z napisem Polski Ład na pomorzu zachodnim.
„Polski Ład dla Pomorza Zachodniego to ponowne uprzemysłowienie tego regionu, a drugiej strony tysiące mniejszych inwestycji” – podkreślił premier Mateusz Morawiecki podczas wizyty w szczecińskim porcie. Jak ocenił, Szczecin ze Świnoujściem staje się coraz bardziej hubem technologiczno-energetycznym Polski.

Szef rządu zaznaczył, że wielkie inwestycje przemysłowe potrzebują sprawnej infrastruktury, m.in. drogowej. „Bardzo ważna będzie droga S10 ze Szczecina do Warszawy – przez Stargard, Wałcz, Piłę, Bydgoszcz i Toruń” – podkreślił premier. „To znakomicie skróci drogę ze Szczecina do centrum Polski dla mieszkańców i przedsiębiorców” – dodał.

Polski Ład na Pomorzu Zachodnim
W ramach programu realizowana będzie m.in. rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu, droga ekspresowa S10, zachodnia obwodnica Szczecina, pogłębienie toru wodnego ze Świnoujścia do Szczecina czy inwestycja w przemyśle chemicznym Polimery Police.

Zachodnia Obwodnica Szczecina
Długość – 51 km.
W ramach inwestycji powstanie najdłuższy tunel w Polsce o długości 5 km.
Planowane ogłoszenie przetargu na realizację – czerwiec 2021 r.
Planowane zakończenie realizacji – odcinki 1-2: czerwiec 2025 r. oraz odcinek 3 (z tunelem): wrzesień 2027 r.
Droga ekspresowa S10 Szczecin-Warszawa
Obecną DK10 zastąpi droga ekspresowa S10, która połączy nie tylko Szczecin z Warszawą, ale również Piłę, Bydgoszcz, Toruń i Płock.
Duży odcinek S10 stanie się również częścią nowego, północnego korytarza drogowego, od granicy z Niemcami do granicy z Litwą. S10 w Bydgoszczy połączy się z S5 do Nowych Marz i dalej do Ostródy, gdzie przetnie S7, następnie S51 do Olsztyna oraz dalej na wschód S16 do Ełku i skrzyżowania z S61, czyli Via Baltica.
Pierwsze fragmenty S10, o łącznej długości ok. 45 km, już powstały. Kolejne dwa są w trakcie realizacji, a większość trasy pomiędzy Szczecinem i Toruniem jest na etapie opracowywania dokumentacji lub w trakcie jej procedowania.
Terminal Głębokowodny w Świnoujściu
Port w Świnoujściu to ponad 5,5 km nabrzeży, nowoczesny terminal promowy i terminal LNG. Świnoujście wraz ze Szczecinem tworzy jeden z największych na Bałtyku zespołów portów, który w 2019 r. obsłużył 32,2 mln ton towarów.
Aby port w Świnoujściu mógł się̨ rozwijać́, potrzebna jest inwestycja Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. Terminal ma wypełnić lukę między Hamburgiem a Gdańskiem i zapewnić dostęp do zaplecza zachodniej Polski, wschodnich Niemiec i dalszych obszarów położonych na południu Europy.
Szacunkowe koszty inwestycji – ok. 3,7 mld zł.
Pogłębienie toru podejściowego do Portu Kontenerowego w Świnoujściu
Odcinek usytuowany na polskich obszarach morskich, tj. od pławy Reda do portu. Tor zostanie pogłębiony do 17 m i poszerzony do 500 m.
Zakończenie prac: do 2028 r.
Koszt prac: 4,6 mld zł.
Otwarcie stacji regazyfikacji LNG w Tychowie
Polska Spółka Gazownictwa prowadzi program gazyfikacji Polski, ale do niektórych miejsc trudno jest dotrzeć, ponieważ klasyczna gazyfikacja jest tam często nierentowna. Do takich miejsc PSG dociera za pomocą stacji regazyfikacji LNG, do których trafia skroplony gaz ziemny. W instalacjach tych gaz przywracany jest do stanu lotnego, a następnie wtłaczany do sieci dystrybucyjnej PSG, przez którą trafia do okolicznych przedsiębiorstw i domów.

„Prowadzimy ogromny program gazyfikacji, który zapowiedzieliśmy 2,5 roku temu. Program się rozwija i ma doprowadzić do tego, że w ciągu 2-3 lat blisko 90% kraju będzie zgazyfikowana” – zaznaczył premier Mateusz Morawiecki podczas wizyty Tychowie, gdzie powstała jedna ze stacji regazyfikacji LNG.

Jak wyjaśnił premier, dzięki rządowym inwestycjom Pomorze Środkowe wraca na mapę Polski. „Dzięki np. drodze ekspresowej S-11 i S-6 realizujemy nasze zobowiązania i Środkowe Pomorze może liczyć na to, że będzie się tu pojawiało więcej perspektyw gospodarczych i inwestycyjnych” – powiedział szef rządu.

Polska Spółka Gazownictwa
PSG jest największą spółką Grupy Kapitałowej PGNiG. Zatrudnia ponad 11,5 tys. pracowników, działa na terenie całej Polski i dystrybuuje gaz poprzez ponad 190 tys. km gazociągów.

Spółka ma koncesję na 68 stacji regazyfikacji LNG, a 7 stacji jest w trakcie uzyskiwania koncesji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Na początku 2023 r. PSG planuje posiadać ponad 110 stacji regazyfikacji LNG.

Related posts

Zachodniopomorskie – Rolnicy zablokują drogi w całym województwie

Zachodniopomorskie. Komunikat METEO – Uwaga. Przymrozki

Zachodniopomoekie – Kolejne blokady dróg