Zachodniopomorskie – Przez most nad jeziora. Rowerem po dawnych torach

Przez most nad jeziora. Rowerem po dawnych torach

Prawie 10 kilometrów nowej ścieżki z efektownym przejściem nad rzeką Piława – tak będzie wyglądał dojazd do Bornego Sulinowa popularną Trasą Pojezierzy Zachodnich. Na szlaku poprowadzonym nasypem kolejowym widoki są zachwycające, a nowa funkcja starego mostu uczyni z niego atrakcję turystyczną. Inwestycja jest na ostatnim etapie przygotowań, latem ma zostać ogłoszony przetarg. Finalizowane są również inne projekty na wschodzie województwa, których celem jest m.in. budowa 60-kilometrowego połączenia Złocieniec – Wałcz.

To będzie wyjątkowy odcinek trasy przez krainę jezior, gdzie unikalna przyroda łączy się z fascynującą historią. Ścieżka rowerowa powstanie w miejscu torów kolejowych, którymi w 1992 roku wyjeżdżały transporty rosyjskich wojsk, a na mapach mogła oficjalnie pojawić się nazwa Borne Sulinowo. Kiedyś tajemnicze militarne miasteczko i poligon – w 1945 roku zajęte przez Armię Czerwoną, wcześniej szkoła artylerii Wehrmachtu, miejsce ćwiczeń Afrika Korps. Dziś – piękna cześć Pojezierza Drawskiego, z lasami pełnymi borowików i czystymi akwenami. Trasa rowerowa wyznaczona została na południe od jeziora Pile, bardzo lubianego przez miłośników aktywnego wypoczynku.

– Trasa rowerowa przez pojezierza jest taką zieloną wstęgą, która eksponuje wszystkie atuty Pomorza Zachodniego jako ekologicznego regionu – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. – Zjawiskowa przyroda, jeziora, lasy, czyste powietrze, miejsca rekreacji, infrastruktura przyjazna środowisku. Kolejne odcinki Trasy Pojezierzy Zachodnich na pewno ucieszą mieszkańców i turystów. Chciałbym podkreślić zaangażowanie lokalnych samorządowców w tę inwestycję, która da nowe impulsy rozwojowe dla tej części województwa – podkreśla Olgierd Geblewicz.

Nowobudowana część Trasy Pojezierzy Zachodnich (R20) połączy Borne Sulinowo z Łubowem. Pierwszy odcinek inwestycyjny w tej miejscowości to przebudowa 300 metrów chodnika w ciąg pieszo-rowerowy. Za przejazdem kolejowym powstanie 1100-metrowy odcinek o nawierzchni bitumicznej i szerokości 3 metrów. Będzie częściowo biegł po istniejącej drodze gruntowej wzdłuż torów oraz po nieczynnym nasypie kolejowym (dopuszczony będzie ruch pojazdów rolniczych obsługujących okoliczne pola). Dalej – na dystansie 8,1 km – droga również będzie miała nawierzchnię bitumiczną, ale nieco mniejszą szerokość (2,5 m). W ciągu tego odcinka, zaprojektowanego po śladzie torów kolejowych, znajduje się efektowna przeprawa przez Piławę. Most ma 21 m długości i 5,2 m szerokości. Konstrukcja zbudowana z dwóch stalowych, nitowanych dźwigarów wyniesiona jest około 10 m nad rzeką. W ramach inwestycji zostanie wyremontowana i dostosowana do ruchu rowerzystów oraz pieszych.

Wybudowanie 9,5 km ścieżki i modernizacja mostu to nie koniec ulepszeń infrastruktury turystycznej w tej okolicy. Odcinek z Łubowa do kolonii Rakowo, poprowadzony pod drodze powiatowej, zostanie oznakowany. Nowe znaki ułatwiające przejazd przez miasteczko pojawią się również w Bornem Sulinowie. Ponadto przygotowywany jest również przetarg, którego efektem będzie przedłużenie tej trasy w stronę Szczecinka. Ścieżka rowerowa z Bornego Sulinowa do miejscowości Krągi, tak jak połączenie z Łubowem, ma być gotowa w 2022 roku.

W północno i wschodniej części województwa rozbudowa tras rowerowych wyraźnie przyspiesza. Wkrótce ruszy realizacja projektów (oznakowanie szlaków, ale również prace budowlane): Mielno – Klępino k. Białogardu, odcinek pod Karlinem i Czaplinek – Kołomąt. Najbardziej spektakularnym i bardzo oczekiwanym przedsięwzięciem będzie 60-kilometrowa trasa Złocieniec – Wałcz, w tym ok. 30 kilometrów po dawnym szlaku kolejowym.

Rozbudowę sieci szlaków rowerowych realizuje Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, we współpracy z Urzędem Marszałkowskim WZ i lokalnymi samorządami.

Cztery główne długodystansowe trasy rowerowe na Pomorzu Zachodnim będą liczyły ok. 1100 km.
Najdłuższa, ponad 400-kilometorwa, Trasa Pojezierzy Zachodnich (nr 20), prowadzi z Siekierek, na polsko-niemieckiej granicy, przez niezwykłą krainę jezior: Myślibórz, Barlinek, Choszczno, Ińsko, Drawsko, Złocieniec, Czaplinek, Szczecinek.
Aktualny stan prac można śledzić pod adresem www.trasyrowerowe.wzp.pl

Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

Related posts

Top 3 portali turystycznych w Polsce

Zachodniopomorskie – Rolnicy zablokują drogi w całym województwie

Zachodniopomorskie. Komunikat METEO – Uwaga. Przymrozki