Port Szczecin – trwa budowa oraz przebudowa nabrzeży w Basenie Kaszubskim

Port Szczecin – trwa budowa oraz przebudowa nabrzeży w Basenie Kaszubskim

Port Szczecin – trwa budowa oraz przebudowa nabrzeży w Basenie Kaszubskim

W Porcie Szczecin na nabrzeżach Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA trwają prace budowlane w Basenie Kaszubskim i Basenie Noteckim, w ramach inwestycji „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”. Generalnym wykonawcą zadania jest Korporacja Budowlana DORACO.

Działania rozpoczęły się jednocześnie na kilku frontach robót przewidzianych do realizacji w pierwszym etapie robót i obejmują: Przebudowę Nabrzeża Chorzowskiego i Gliwickiego Uskok, prace związane z zalądowaniem Basenu Noteckiego i budową nowego Nabrzeża Zamykającego, budowę nowego Nabrzeża Dąbrowieckiego wraz z przystanią dalbową, obudowę narożników Wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka oraz częściowe prace czerpalne przy nabrzeżach Basenu Kaszubskiego do głębokości 12,5 m.. Prace czerpalne poprzedzone są sondażami i robotami oczyszczeniowymi dna z ferromagnetyków. W etapie tym powstanie ok. 400 metrów nowych nabrzeży, z kolei zmodernizowanych zostanie kolejnych ok. 400 metrów nabrzeży.
Celem etapowania prac jest umożliwienie stałej eksploatacji pozostałych nabrzeży w Basenie Kaszubskim, które mają swój znaczący udział w ilości przeładunków w Porcie Szczecin. – mówi Karol Zduńczyk, Prezes Zarządu DORACO. – W tym celu kolejne nabrzeża: Chorzowskie Uskok oraz Katowickie wraz z częścią dalbową, będą przebudowywane w ramach tego samego zadania inwestycyjnego, ale dopiero po oddaniu do użytkowania nabrzeży zrealizowanych w pierwszym etapie robót.

W marcu na Nabrzeże Chorzowskie dostarczono 93 sztuki gigantycznych stalowych pali rurowych, które posłużą do zabezpieczenia w pierwszej kolejności przebudowywanego nabrzeża Chorzowskiego, a w dalszej kolejności będą stanowiły zasadniczy element konstrukcyjny palościanki nabrzeży. Pierwsze stalowe pale o długości 24 metrów i przekroju ø 1016mm (łącznie na realizowanym obszarze zamontowanych zostanie 4600 ton rur) planowo miały zostać osadzone w dnie na Nabrzeżu Chorzowskim w tym samym miesiącu, jednak saperzy-nurkowie w trakcie prac podwodnych rozpoznali w tym miejscu amerykańską bombę lotniczą o masie powyżej 250 kg. Niezwłocznie powiadomiono o tym obiekcie odpowiednie służby, w tym również Specjalistyczne Jednostki Marynarki Wojennej, które przejęły obiekt i wyznaczyły strefy bezpieczeństwa do czasu jego przemieszczenia i unieszkodliwienia. Po tym procesie jednostki pływające Wykonawcy mogły wrócić do prac przy Nabrzeżu Chorzowskim. Po oczyszczeniu dna z ferromagnetyków, ekipa DORACO planuje rozpoczęcie pogrążania pali palościanki, na których zostanie posadowione całkowicie przebudowane Nabrzeże Chorzowskie. Suma długości przebudowywanych i nowych nabrzeży oraz obudów brzegów, jakie należy zrealizować wynosi około 2000 mb.
Aktualnie prowadzone są prace związane z zabezpieczeniem i demontażem Nabrzeża Chorzowskiego i Gliwickiego Uskok, zaś na końcu Basenu Kaszubskiego trwa budowa nowego Nabrzeża Dąbrowieckiego. Wykonano wykop wstępny i pierwsze gniazda pali formowanych w gruncie, które pozytywnie przeszły badania ciągłości i będą podane w bieżącym miesiącu próbnym obciążeniom statycznym. W tym rejonie zostało ulokowane zaplecze biurowe i socjalne DORACO, wraz z placami składowymi na zapleczu Nabrzeża Dąbrowieckiego.
Następnie DORACO przystąpi do budowy nasypów w Basenie Noteckim (z piasku pozyskanego z robót czerpalnych), podpierających istniejące nabrzeża przed rozpoczęciem ich częściowej rozbiórki. Po wykonaniu nowych odcinków kanalizacji deszczowej wraz z urządzeniami podczyszczającymi, zespół rozpocznie realizację nowego Nabrzeża Zamykającego (zamknięcie Basenu Noteckiego) i zalądowania basenu piaskiem z kolejnego etapu robót czerpalnych.
Działania rozpoczną się również na wyspach Mieleński Ostrów i Mieleńska Łąka. Będą tu realizowane roboty związane z obudową brzegów w postaci ścianki szczelnej, kotwionej mikropalami i zwieńczonej oczepem żelbetowym, z uwagi na poszerzenie i pogłębienie obrotnicy dla statków, której średnica wyniesie 300 m.

Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to blisko 223 mln złotych. Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, generalnym wykonawcą Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o., a nadzór nad projektem pełni SMCE Europe Sp. z o.o.
W ramach projektu DORACO przebuduje około 1000 metrów nabrzeży (Chorzowskie, Chorzowskie Uskok, Gliwickie Uskok, Katowickie), oraz wybuduje ponad 400 metrów zupełnie nowych nabrzeży: Dąbrowieckie i Zamykające. Pogłębiony zostanie Basen Kaszubski wraz z obrotnicami dla statków, do głębokości technicznej 12,5 m. Dno Nabrzeża Chorzowskiego Uskok przy rampie ro-ro zostanie umocnione tzw. materacem gabionowym. Realizację uzupełnią prace związane z przebudową układów kolejowych i drogowych oraz modernizacją sieci (wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych i teletechnicznych). Zakończenie robót planowane jest w III kwartale 2023 r.

Related posts

Świnoujście. Na Wielkanoc 2024 r. w Świnoujściu jest mnóstwo ofert i wolnych pokoi.

Świnoujście – Zobacz co dzieje się na odcinku S3 Świnoujście – Międzyzdroje

Świnoujście. Zwłoki na falochronie przy Wiatraku