Sztancowanie, czyli ciekawa czynność introligatorska

Sztancowanie, czyli ciekawa czynność introligatorska

Sztancowanie definiowane jest jako technika introligatorska. Wykorzystuje się ją w nowoczesnych drukarniach i polega na wycinaniu wzoru z różnych powierzchni. W technice tej kluczowe znaczenie ma wykrojnik, czyli narzędzie do wycinania.

Na czym polega sztancowanie?

Sztancowanie polega na wycinaniu kształtów w papierze. Czynność ta najczęściej wykorzystywana jest w profesjonalnych drukarniach, które zajmują się na przykład tworzeniem etykiet dla swoich klientów. Do sztancowania potrzebny jest wykrojnik, czyli specjalne narzędzie przypominające nóż z wyprofilowanym ostrzem. Można wyróżnić dwie główne metody sztancowania:

  • technika płaska, czyli metoda, w której ostrza pracują w pionie, a więc poruszają się w górę i w dół. Ta technika pozwala na uzyskanie wykrojników tekturowych i kartonowych; 
  • technika rotacyjna, w przypadku której ostrza obracają się – z tego powodu to bardziej zaawansowana metoda. Ta technika jest także znacznie efektywniejsza.

Sztancowanie pozwala więc na wycinanie otworów i kształtów w papierze w taki sposób, aby powstały z tego różne wzory. 

Ile kosztuje wykrojnik?

Klienci, którzy decydują się na wizytę w drukarni, często zastanawiają się nad tym, jak wygląda proces przygotowywania etykiety oraz ile kosztuje wykrojnik. W niektórych drukarniach za wykrojnik rzeczywiście trzeba zapłacić, jednak w wielu innych dostępna jest baza nawet kilku tysięcy wykrojników. Wystarczy więc, że klient wybierze coś odpowiedniego dla siebie i swojej firmy. Można skorzystać z gotowego wzoru, jednak w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo ma wyjątkowy produkt i chce stworzyć etykietę o finezyjnych kształtach, warto zdecydować się na stworzenie własnego wykrojnika. Jego cena wynosi kilkaset złotych. Sam proces oczekiwania na nowy wykrojnik nie jest długi i zajmuje zwykle do dwóch dni roboczych. 

Do czego można wykorzystać sztancowanie?

Sztancowanie wykorzystywane jest w różnorodny sposób. Przede wszystkim metoda ta umożliwia tworzenie etykiet, a więc wycinanie ich z papieru lub kartonu. Wykrawanie wykorzystywane jest najczęściej w celach marketingowych i reklamowych. Za pomocą techniki sztancowania można stworzyć kartki świąteczne, zawieszki, teczki, okładki, kalendarze i inne rzeczy, które przydają się w firmie lub mogą stać się doskonałymi gadżetami reklamowymi dla klientów. Wykrawanie warto połączyć z innymi metodami, na przykład laminowaniem. W ten sposób da się stworzyć ciekawe i wytrzymałe produkty dla swojej firmy lub konsumentów. Należy też pamiętać o tym, że proces sztancowania ma szczególne znaczenie z perspektywy marketingowej i sprzedażowej. Dobrze zaprojektowana, atrakcyjna etykieta przyciąga klientów i sprawia, że są oni w większym stopniu zainteresowani danym produktem. To z kolei przekłada się na korzystniejsze wyniki finansowe firmy, lepszą reputację i rozpoznawalność na rynku. 

Related posts

Budowanie lojalności w segmencie B2B. Jak działać skutecznie?

Jaka pościel na pojedyncze łóżko?

Balticus – zegarki z polskim rodowodem. Odkryj polskie zegarki premium