Wielopoziomowy parking przy Bema powstanie za 1,5 roku

– W porównaniu z innymi podobnej wielkości, Świnoujście jest bogatym miastem. Ale wciąż nie na tyle, by budować darmowe parkingi wielopoziomowe – uważa Prezydent Miasta Janusz Żmurkiewicz.

– Mając do wyboru, co najpierw zbudować: parking wielopoziomowy czy miejskie przedszkole, to wybiorę do drugie rozwiązanie – dodaje Janusz Żmurkiewicz.

– Bo wiem, że zapewnienie dzieciom miejsc w przedszkolu czy żłobku jest dla naszych, świnoujskich rodzin, ważniejsze. To przecież jedna z podstaw ich bytu. Najpierw musimy zabezpieczyć najważniejsze potrzeby naszych mieszkańców.

Najpierw przedszkola czy parkingi?

I dlatego właśnie miasto wybudowało nowoczesne przedszkole dla 200 dzieci przy ulicy Bydgoskiej, rozbudowano też miejski żłobek. Modernizowane są szkoły i inne budynki oświatowe. Dobiega końca budowa Zakładu Opieki Długoterminowej. Tylko w tym roku oddano do użytku w sumie 100 mieszkań (budynki przy ulicy Steyera).
Miasto inwestuje też w infrastrukturę drogową. Modernizowane są kolejne ulice oraz chodniki, zarówno na prawo-, jak i lewobrzeżu. Budowana jest obwodnica wschodnia, która odciąży z ruchu główną obecnie drogę dojazdową do Centrum – ulicę Grunwaldzką. Powstają też drogi rowerowe. Trwa wreszcie realizacja marzenia pokoleń świnoujścian – budowa tunelu pod Świną. A wkrótce rozpocznie się kolejna, wielka inwestycja drogowa, tym razem na Warszowie. Jej koszt to co najmniej 140 mln złotych.
– Inwestujemy też w place zabaw, boiska sportowe, bo tego w naszym mieście brakowało – mówi Janusz Żmurkiewicz. – Dobiega końca budowa nowoczesnego kompleksu sportowego Uznam Arena. Chcę, żeby nasi mieszkańcy, starsi i młodsi, mieli gdzie zadbać o swój rozwój fizyczny. Czy to źle?
W ramach polityki parkingowej powstają też nowe miejsca parkingowe. Tylko w ubiegłym roku w centrum miasta przy ulicy Rybaki powiększono bezpłatny parking z 40 do 76 miejsc postojowych. W ramach przebudowy ul. Wojska Polskiego, zbudowany został parking u zbiegu ulic 11 listopada i Legionów na blisko 180 miejsc. Powstaje także pierwszy w mieście parking wielopoziomowy.
– Budowa i prowadzenie przez miasto takiego parkingu, wcale nie jest tak dobrym interesem dla samorządu, jak niektórzy próbują przekonywać, dlatego odpowiada za niego inwestor prywatny – mówi prezydent.

Samorząd czy inwestor prywatny?

Dowodem na to jest Rybnik, którego władze samorządowe zdecydowały się na takie rozwiązanie. Budowa tamtejszego parkingu wielopoziomowego kosztowała samorząd 19,9 mln złotych. Kolejne 3,3 mln złotych pochłonęła budowa drogi dojazdowej do tego parkingu. Został oddany do użytku w lutym 2019, ale… nie przypadł do gustu rybnickim kierowcom. Parkowanie tam jest bowiem płatne, podobnie jak na pozostałych miejskich parkingach i w pasach drogowych. Darmowe jest zaledwie pierwsze 15 minut. A każda godzina kosztuje 2,5 zł.
– Naszym kierowcom też z pewnością nie spodobałoby się płacenie za parkowanie na miejskim parkingu wielopoziomowym – mówi prezydent. – Jestem przekonany, że wielu byłoby oburzonych, a ja sam ostro krytykowany za to, że muszą płacić za miejsce na parkingu wybudowanym z ich podatków.
Jak wyliczył jeden z rybnickich radnych, koszt budowy parkingu zwróci się miastu za… 100 lat.
– Dla porównania. My, zamiast zamrozić taką kwotę na cały wiek, wybudowaliśmy za nią miejskie przedszkole dla 200 dzieci – dodaje prezydent. – Budowę parkingu wielopoziomowego przekazaliśmy natomiast prywatnemu inwestorowi. Podobnie, jak robią to inne miasta.

Jak powstaje parking przy Bema

Po raz pierwszy próbę wydzierżawienia terenu pod parking wielopoziomowy za przychodnią zdrowia (od ulicy Bema) miasto podjęło w 2017 roku. Niestety, nie było chętnych. Kolejną w październiku 2018 roku. Do przetargu wpłynęła jedna oferta, od spółki SD Park System i to z nią miasto podpisało umowę na realizację obiektu. Termin zakończenia budowy wyznaczono wówczas na 2 lata z możliwością przedłużenia o rok.
Kilka miesięcy później, dokładnie w kwietniu 2019 roku, przedstawiciele SD Park System zwrócili się do miasta o powiększenie obiektu o nadwieszenie nad drogą, co zwiększy ilość miejsc postojowych do 150. To wiązało się jednak z koniecznością wykupu części terenu od Enei, co zważywszy na procedury, zajęło trochę czasu. Dlatego dopiero w październiku tego roku sprawa dzierżawy stanęła na Radzie Miasta. Radni zgodzili się, aby dodatkowe 200 metrów kwadratowych na tzw. nadwieszenie, wydzierżawić SD Park System bezprzetargowo.
– Teraz nic już nie stoi na przeszkodzie, aby wykonawca kontynuował budowę – mówi prezydent. – Zgodnie z jego zapowiedzią, parking wielopoziomowy ma być gotowy za półtora roku.
Część, a dokładnie 50 procent powierzchni na parterze obiektu, będzie mógł zabudować z przeznaczeniem na usługi. Niewykluczone, że znajdą się tam gabinety lekarskie.

Tekst: BIK UM Świnoujście