Zobacz, jak budują mega maszynę. Ona wydrąży tunel pod Świną.

Trwają prace przy budowie maszyny, która wydrąży tunel pod Świną. Mimo panującej pandemii koronawirusa chińska firma CREG (China Railway Engineering Group) kontynuuje rozpoczęty w ubiegłym roku montaż i jest on już dalece zaawansowany.

W pełni gotowe są już silniki elektryczne, główne śruby napędowe i reduktory, a także główne łożysko, pompa hydrauliczna oraz przednia i środkowa tarcza. Do wykonania pozostało jeszcze kilka części: główny napęd, głowica tnąca oraz przednia i środkowa osłona.

Maszyna drążąca tunel TBM (Tunnel Boring Machine) będzie miała ponad 100 metrów długości i 13,5 metra wysokości. Jej docelowa waga – po przewiezieniu do Polski i kilkumiesięcznym składaniu w całość – wyniesie 2.740 ton.

Drążenie tunelu z komory startowej rozpocznie się w pierwszej połowie przyszłego roku. Nowy odcinek drogi będzie miał łączną długość 3,4 km – z czego niemal połowa pobiegnie przez jednorurowy tunel, z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu.

Inwestycja ma być gotowa do września 2022 roku.

Info i fot. www.swinoujscie-tunel.pl