Strona główna » Budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu

Budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu

by Świnoujście w sieci

Budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu

1. Wstęp

ZARZĄD MORSKICH PORTÓW SZCZECIN I ŚWINOUJŚCIE S.A. z siedzibą w Szczecinie, adres: ul. Bytomska nr 7, 70-603 Szczecin, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem: KRS 0000033768, sąd rejestrowy: Sąd Rejonowy Szczecin-Centrum w Szczecinie, wysokość kapitału zakładowego: 14.905.800,00 złotych (wpłacony w całości), REGON: 811649448, NIP: 9551889161 (dalej: „ZMPSiŚ S.A.”), działając w celu zapewnienia dalszego dynamicznego rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu, podjął starania w celu przygotowania inwestycji polegającej na wybudowaniu przez inwestora na jego koszt i ryzyko głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu o przewidywanej rocznej zdolności przeładunkowej ok 2,0 mln TEU (z możliwością etapowania projektu). Zgodnie z założeniami projektu przywołanego powyżej głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma pełnić funkcję hubu, będącego w stanie przyjmować największe kontenerowce jakie mogą wchodzić na Bałtyk. ZMPSiŚ S.A. przewiduje realizację projektu w oparciu o Ustawę z dnia 09 sierpnia 2019 r. o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych (Dz. U. 2019 poz. 1924), ułatwiającą i przyspieszającą przygotowanie oraz realizację tej inwestycji.

2. Lokalizacja – stan istniejący

Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie po wschodniej stronie falochronu osłaniającego istniejący port zewnętrzny (istniejący Falochron Wschodni), oraz w bezpośrednim sąsiedztwie części lądowej istniejącego terminala LNG. Naturalną granicą dzielącą obydwa terminale jest falochron wschodni i ulica Ku Morzu, zwieńczona w północnej części pętlą i parkingiem dla samochodów osobowych.

Obszar przewidywany na inwestycję w części lądowej znajduje się na niezagospodarowanym terenie i przeznaczony jest na dostęp drogowy i kolejowy wraz z niezbędną infrastrukturą.. Przeważająca część tego obszaru jest zalesiona i zakrzewiona (ok. 90%), natomiast w północnej części znajduje się pas plaż i wydm o szerokości około 90 m.

Obszar morski przeznaczony na inwestycję jest akwenem niezagospodarowanym. Nie występują na nim żadne elementy konstrukcji hydrotechnicznych, które przeznaczone byłyby do rozbiórki lub ewentualnego wykorzystania.
W chwili obecnej trwają działania ZMPSiŚ S.A. dotyczące przygotowania raportu o oddziaływaniu na środowisko całości inwestycji polegającej na wybudowaniu głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu oraz nad uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji tego przedsięwzięcia. Szacunkowy termin uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wszystkich części inwestycji polegającej na wybudowaniu głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu wraz z infrastrukturą dostępową to koniec lipca 2020 r. ZMPSiŚ S.A. przewiduje, że uzyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia zostanie scedowana na inwestora w zakresie odpowiadającym tej części inwestycji, która będzie przez niego realizowana.

2.1 Połączenie projektowanego terminala z zapleczem lądowym

Port zewnętrzny w Świnoujściu, oprócz bezpośredniej styczności z morzem, posiada dogodny dostęp od strony zaplecza lądowego. W bezpośrednim otoczeniu lokalizacji planowanego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu przebiegają drogi krajowe nr 93 oraz nr 3 (wpisana do sieci tras europejskich o symbolu E65, łącząca kraje skandynawskie z krajami basenu Morza Śródziemnego, w ramach korytarza Bałtyk-Adriatyk będącego elementem sieci bazowej TEN-T). Połączenie kolejowe lokalizacji planowanego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu zapewnia linia kolejowa nr 401, która poprzez linię E59 oraz C-E 59 zyskuje bezpośrednie połączenie z największymi ośrodkami przemysłowymi w kraju i poza jego granicami.
W założeniach projektowych dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, określających przeładunki na poziomie 1,5 mln TEU rocznie, obsługa ruchu wchodzącego i wychodzącego z terminala w części lądowej odbywać się będzie transportem drogowym i kolejowym.

• Drogi

Niezwykle istotnym elementem warunkującym sprawną obsługę głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu jest rozbudowa części drogi krajowej nr 3 łączącej Szczecin i Świnoujście do standardu drogi ekspresowej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przystąpiła do prac budowlanych na dwóch odcinkach: pomiędzy Miękowem i Brzozowem oraz Troszynem i portem morskim w Świnoujściu. Zakończenie wszystkich prac modernizacyjnych w powyższym zakresie nastąpi najpóźniej w roku 2024.

Czytaj więcej – http://www.port.szczecin.pl/pl/porty/projekty/glebokowodny-terminal-kontenerowy-w-swinoujsciu/zaproszenie-do-wyraenia-zainteresowania/

Fit Babcia robi formę


eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci

Zobacz również

Leave a Comment

2 × 5 =

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Świnoujście w sieci

FREE
VIEW