PLK podpisują umowy za 1,4 mld zł na linię Szczecin – Poznań

Podpisanie czterech umów, trzech na modernizację odcinka Wronki – Słonice oraz umowy na urządzenia i system sterowania oznacza dla podróżnych: wygodne perony, lepszy dostęp do kolei, krótsze i bezpieczniejsze podróże na linii Poznań – Szczecin. Przebudowa linii E59 Poznań – Szczecin o wartości ok. 4 mld zł jest jednym z największych przedsięwzięć PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z Krajowego Programu Kolejowego. Projekt współfinansowany z UE instrumentu CEF Łącząc Europę ma znaczenie dla komunikacji kolejowej Europy, Polski oraz regionów.

– Projekt modernizacji linii kolejowej do Warszawy jest realizowany – podkreśla wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc – Dzięki temu czas podróży ze Szczecina do stolicy zostanie istotnie skrócony.

Prace na odcinku Słonice – Wronki to kolejny etap modernizacji ważnej trasy z Pomorza Zachodniego do Wielkopolski. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dziś podpisują umowy na odcinki: Dobiegniew – Słonice; Krzyż – Dobiegniew; Wronki – Krzyż oraz na instalację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji oraz urządzeń kolejowej sieci telekomunikacyjnej na odcinku Wronki – Słonice. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2022 r.

‒ Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego na magistrali E59 Szczecin – Poznań są ważne w skali międzynarodowej, krajowej oraz regionalnej. W efekcie prac, codzienne podróże koleją staną się jeszcze bardziej atrakcyjne. Istotnie poprawią się także warunki przewozu ładunków, co ma szczególne znaczenie w kontekście rozwoju zachodniopomorskich portów. ‒ powiedział , Arnold Bresch. członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W ramach prac na odcinku Wronki – Słonice PLK zmodernizują 10 stacji i przystanków. Każda z nich będzie w pełni dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na stacji Dobiegniew w ramach budowy przejścia podziemnego zainstalowane zostaną windy, które ułatwią podróże osobom o ograniczonej możliwości poruszania. Zmodernizowane perony będą wyposażone w wiaty, ławki i tablice informacyjne oraz pochylnie ułatwiające dostęp do peronów.

Będzie szybciej i bezpieczniej
Na dwutorowej trasie od Wronek do Słonic zarządca infrastruktury zmodernizuje ponad 150 km torów i sieci trakcyjnej. Na przebudowywanym odcinku zostanie podniesiony poziom bezpieczeństwa m.in. poprzez montaż dodatkowych zabezpieczeń na przejazdach. W ramach całego odcinka Wronki – Słonice PLK zmodernizują 29 przejazdów kolejowo-drogowych, między innymi w miejscowościach: Drawski Młyn, Podlesiec, Mierzęcin, Dobiegniew, Bierzwnik, Rębusz i Słonice. Przejazdy wyposażone zostaną w nowe rogatki, sygnalizacje świetlną i dźwiękową, a także zamontowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Sprawnie i wygodnie koleją z Poznania do Szczecina.

Na linii z Poznania do Szczecina już postępują prace na odcinkach Poznań – Wronki oraz Słonice – Szczecin Dąbie. Pasażerowie sukcesywnie zyskują wyższy komfort podróży na stacjach i przystankach. Nowoczesne perony są już dostępne m.in. w Poznaniu (Wola), Kiekrzu, Pamiątkowie i Baborówku. Zmieniają się przystanki i stacje w Rokietnicy, Szamotułach, Reptowie, Stargardzie oraz Choszcznie.

Kolejne odcinki na trasie z województwa zachodniopomorskiego do Wielkopolski zyskują nowe tory sieć trakcyjną. Pociągi jeżdżą już nowym torem na ok. 30 km odcinku z Poznania do Kiekrza, Pęckowa do Wronek i z Rokietnicy do Szamotuł. Tory układane są na pozostałych szlakach, m.in. między Wronkami a Miałami, Słonicami a Choszcznem oraz Reptowem a Szczecinem Dąbie. Na odcinkach objętych pracami utrzymany jest ruch pociągów po jednym torze. Takie rozwiązanie uwzględnione jest już w rozkładzie jazdy.

Kolej łączy regiony
Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi pojadą z Poznania do Szczecina z prędkością do 160 km/h. Skróci to czas przejazdu między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim nawet o ok. 50 min. Nowoczesny system sterowania ruchem wraz z modernizacją przejazdów kolejowo‒drogowych zwiększy bezpieczeństwo, a nowe Lokalne Centra Sterownia w Poznaniu oraz Stargardzie zapewnią sprawny przejazd pociągów na całej trasie.

PLK realizują projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” za ok. 4 mld zł z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Roboty na odcinkach Poznań – Wronki oraz Słonice – Szczecin Dąbie planowane są do końca 2020r. Modernizacja między Wronkami a Słonicami potrwa do końca 2022r.

PLK przeprowadziły już prace wyprzedzające między Słonicami i Szczecinem Dąbie. Prace trwały od czerwca 2017 do maja 2018r. Za 140 mln zł wymieniono szyny, podkład i tłuczeń na odcinku blisko 100 km.

Więcej informacji o inwestycji na strona internetowa projektu

Umowy na linię Szczecin – Poznań podpisywane 27 stycznia 2020 r.

W Szczecinie:

„Modernizacja systemów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na linii kolejowej E 59 na odcinku Dobiegniew – Słonice w ramach projektu: „ Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wronki – Słonice”, Kwota: 429.185.841,00 PLN netto
„Instalacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji oraz urządzeń kolejowej sieci telekomunikacyjnej na odcinku Wronki – Słonice (Lokalne Centrum Sterowania i Sygnalizacji (LCS) w Poznaniu) oraz (Lokalne Centrum Sterowania i Sygnalizacji (LCS) w Stargardzie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wronki – Słonice” Kwota: 202.000.000 PLN netto
W Poznaniu :

„Modernizacja systemów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na linii kolejowej E59 na odcinku Wronki – Krzyż (bez stacji Krzyż)w ramach projektu: „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wronki – Słonice” Kwota 398.167.601,07 PLN netto
„Modernizacja systemów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na linii kolejowej E 59 na odcinku Krzyż – Dobiegniew w ramach projektu; „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wronki – Słonice”. Kwota: 374.803.512,39 PLN netto

Modernizacja linii Poznań ‒ Szczecin w liczbach (wszystkie odcinki):

65 przebudowanych peronów na 32 stacjach i przystankach
187 km zmodernizowanych torów i sieci trakcyjnej
67 przebudowanych przejazdów kolejowo-drogowych