„AKTYWNY I BEZPIECZNY SENIOR - WYKRĘĆ NUMER OSZUSTOWI”- PREZENTACJA NOWYCH SPOTÓW PRZYGOTOWANYCH PRZEZ ZACHODNIOPOMORSKICH POLICJANTÓW

„AKTYWNY I BEZPIECZNY SENIOR - WYKRĘĆ NUMER OSZUSTOWI”- PREZENTACJA NOWYCH SPOTÓW PRZYGOTOWANYCH PRZEZ ZACHODNIOPOMORSKICH POLICJANTÓW

Posted by Świnoujście w sieci on Friday, November 30, 2018

Policja Zachodniopomorska od wielu lat dba o bezpieczeństwo najstarszej części społeczeństwa. Od wielu lat w naszym województwie realizowany jest program profilaktyczny „Bezpieczny senior”, laureat europejskiej nagrody konkursu ECPA, a projekt „Aktywny i bezpieczny senior – wykręć numer oszustowi” jest kontynuacją programu.

W ramach programu policjanci spotykają się z seniorami przekazując najistotniejsze zasady jakimi należy się kierować, aby ustrzec się zagrożeń związanych z oszustwami metodą na tzw. wnuczka, policjanta. Nie zapominamy również o uczestnikach ruchu drogowego, którzy nie tylko są pieszymi ale również aktywnymi kierowcami, uczestniczącymi nierzadko w zdarzeniach drogowych. W związku z tym, że bliskie jest nam dobro osób w dojrzałym wieku poszukujemy nowych form dotarcia do jak najszerszej części społeczeństwa, w tym rodzin i przyjaciół seniorów.

Odpowiedzią na to jest projekt „Aktywny i Bezpieczny senior” realizowany wspólnie ze Stowarzyszeniem SOS dla Rodziny przy wsparciu finansowym rządowego programu Razem bezpieczniej – angażujący starsze osoby do działania na rzecz profilaktyki. W ramach projektu został zrealizowane zostały filmy profilaktyczne, w których wystąpili seniorzy.

Nakręcono sześć epizodów filmowych: „Oszustwo na policjanta”, „Samotność” „Na szklankę wody”, „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym”, „Przemoc domowa”, „Przy bankomacie”. Materiał filmowy spotkał się z ogromnym zainteresowaniem i pozytywnym wydźwiękiem w środowisku medialnym, jak i seniorów.

Warto wspomnieć, że spot filmowy przedstawiający oszustów wykorzystujących dobre serce seniorów i proszących o szklane wody zajął II miejsce w konkursie ogłoszonym przez MSWiA. Natomiast spot telewizyjny o przemocy domowej uzyskał wyróżnienie. Doskonałym zatem uzupełnieniem filmów są spoty telewizyjne, które zostały dziś zaprezentowane podczas debaty społecznej z seniorami. Są one zrobione również w wersji dla osób głuchych.

„Wykręć numer oszustowi, to do Ciebie nie zadzwoni”- to spot, który ma zmotywować długoletnich abonentów tego samego numeru stacjonarnego do jego zmiany aby ograniczyć możliwość wyszukiwania przez oszustów potencjalnych ofiar.

„Ten się śmieje, kto się śmieje ostatni” – jest odpowiedzią na nowe zagrożenia związane z utratą kosztowności lub innych wartościowych przedmiotów. Sprawcy wykorzystując chęć zrobienia przez seniorów zakupów po atrakcyjnej cenie zachęcają do powąchania perfum, które w rzeczywistości są środkiem usypiającym.
Tak przedstawione historie dodają odwagi i pokazują, że warto swój los wziąć we własne ręce i tym samym zapobiec wielu ryzykowanym sytuacjom. Liczymy na to, że taka droga przekazu przekona, nie tylko samych seniorów, ale również ich rodziny do wsparcia i dbania o siebie nawzajem pod względem bezpieczeństwa. Bez pomocy rodziny nasze działania są ograniczone, szczególnie gdy w grę wchodzi samotność starszego człowieka.

Wydział Prewencji KWP w Szczecinie/AG