Strona główna » 20 SIERPNIA, PONIEDZIAŁEK FAMA FASHION – pracowania artystyczna i butik

20 SIERPNIA, PONIEDZIAŁEK FAMA FASHION – pracowania artystyczna i butik

by Świnoujście w sieci

20 SIERPNIA, PONIEDZIAŁEK

FAMA FASHION – pracowania artystyczna i butik

10:00
Oflag
ul. Piastowska 55

FAMA FASHION | Duet tworzą absolwentki Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu na kierunku wzornictwo. Z Famą związane są od lat, lecz w tym roku zadebiutowały w nowej roli. Dzielące je kilometry nie przeszkodziły w powstaniu projektu, ponieważ łączy je wspólna pasja do szycia i projektowania. Wspólne zainteresowania zrodziły myśl o tworzeniu gadżetów festiwalowych dla wszystkich tych, którzy uczestniczą i śledzą Famę od lat, a także dla tych którzy dopiero zaczynają z nią swoją przygodę. Ich produkty mogą się okazać wspaniałą pamiątką na lata czy prezentem dla kogoś bliskiego.

Ekomoda-to przyszłość – Większość gadżetów festiwalowych jest wykonana z recyklingu, z rzeczy pochodzących second-handów m.in zasłon, obrusów czy pościeli. Oczywiście w trosce o zdrowie przyszłych właścicieli materiały zostały wyczyszczone. Wzory na torbach czy koszulkach zostały zrobione własnoręcznie oraz z wykorzystaniem szablonów opartych na identyfikacji wizualnej Famy z poprzednich edycji (autorstwa Zuzanny Rogatty oraz duetu Kaja i Piotr Depta-Kleśta)

Dobro zawsze wraca – Całkowity dochód ze sprzedaży będzie przekazany na rzecz SCHRONISKA DLA BEZDOMNYCH ZWIERZĄT W ŚWINOUJŚCIU. Fama Fashion będzie tym samym kontynuacją projektu PSA MA FAMA, który realizowany był podczas Famy 2017 i zdobył jedną z głównych nagród (Trójząb Neptuna).

SKŁAD | Maliwna Bil, Pamela Mączyńska

CZAS TRWANIA | 10:00-14:00

ZAPROŚ FAMĘ DO SIEBIE | UGLA – koncert
PK

15:30
El Papa – Cafe Hemingway
ul. Bohaterów Września 69

UGLA | Eksperymentalny projekt łączący muzykę tradycyjną, improwizowaną i elektroakustyczną. Kwartet, którego liderką, autorką muzyki i tekstów jest Magdalena Sowul: wokalistka i klarnecistka z klasycznym wykształceniem, jednocześnie poszukująca alternatywnych form ekspresji dźwiękowej. Laureatka 47. Festiwalu Fama (2017) w kategorii Wokaliści. Zespół wykorzystuje akustyczne instrumentarium i wykonuje autorskie piosenki, łącząc transową energię z delikatnością. W warstwie kompozycyjnej bazują na technice live loopingu – zapętlania, przetwarzania i nakładania na siebie kolejnych warstw prostych motywów. Eksperymentują z barwą instrumentów, wykorzystując efekty, a formy ich utworów zawierają dozę niedookreśloności otwartą na improwizację. Tworzą harmoniczne przestrzenie, które korespondują z introspektywnym charakterem tekstów. W ich brzmieniu inspiracje muzyką ludową różnych kultur mieszają się z minimalizmem, tradycja pieśniarska z elektroniką i awangardowym eksperymentem. „Ugla” to wyśnione słowo, które – jak się później okazało – w języku islandzkim oznacza sowę.

SKŁAD | Magdalena Sowul – śpiew, klarnet, OP-1, looper; Sebastian Świąder – skrzypce, looper; Maciej Wróbel – perkusja; Michał Mościcki – kontrabas

Wydarzenie realizowane w ramach cyklu „ZAPROŚ FAMĘ DO SIEBIE!”. Dzięki zebraniu od mieszkańców propozycji miejsc na realizację wydarzeń festiwalowych, Fama opuszcza scenę i eksploruje przestrzeń miasta. Cykl jest realizowany od 2015 roku oraz cieszy się dużym zainteresowaniem i przychylnością mieszkańców, którzy aktywnie włączają się w jego tworzenie.

www.facebook.com/uglaband

MIEJSCA LITERATURY. ZŁE MIEJSCE | MONIKA SZNAJDERMAN – spotkanie autorskie HISTORIA PEWNEJ RODZINY
WS

17:00
Galeria Miejsce sztuki44
ul. Armii Krajowej 13

MONIKA SZNAJDERMAN | Antropolog kultury; stopień doktora nauk humanistycznych otrzymała w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie. Autorka książek „Zaraza. Mitologia dżumy, cholery i AIDS”, „Współczesna Biblia Pauperum. Szkice o wideo i kulturze popularnej”, „Błazen. Maski i metafory” oraz „Fałszerze pieprzu. Historia rodzinna”. Redaktorka kilku antologii esejów, m. in. „Nostalgia. Eseje o tęsknocie za komunizmem”, „Znikająca Europa” (z Kathariną Raabe), „Jako dowód i wyraz przyjaźni. Reportaże o Pałacu Kultury” (z Magdaleną Budzińską). Od 1996 roku prowadzi Wydawnictwo Czarne. Urodzona w Warszawie, mieszka w Beskidzie Niskim. Żona, matka, babka. Za książkę „Fałszerze pieprzu” uhonorowana Nagrodą im. Marii i Łukasza Hirszowiczów, Nagrodą Literacką Miasta Radomia oraz Nagrodą im. Jerzego Turowicza. Autorka została również wyróżniona przez Kapitułę i Dyrekcję Fundacji im. Jerzego Bonieckiego – Polcul za działalność społeczną, wydawniczą oraz popularyzację czytelnictwa, a także nominowana do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego (2017), Nagrody Literackiej Nike, nagrody Śląski Wawrzyn Literacki, oraz do Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus.

Moderator: ANDRZEJ PAWEŁCZYK – Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (1992). Twórca i kurator Galerii Miejsce Sztuki44 w Świnoujściu, w której zrealizował kilkadziesiąt projektów. Od 2013 prezentuje w niej najciekawsze wydarzenia w sztuce i realizuje projekty dotyczące kultury w kontekście społecznym. Twórczość w obszarze performance, architektury i sztuk wizualnych. W sztuce porusza zagadnienia związane z tożsamością i społecznymi funkcjami sztuki na pograniczu kulturowym. Jako performer zrealizował ponad sto prezentacji, uczestnicząc w festiwalach i przeglądach sztuki na terenie Polski i krajów europejskich.

Kolejna edycja cyklu „MIEJSCA LITERATURY” realizowanego na Famie od roku 2010, poświęconego różnym sposobom ujmowania tematu miejsca przez literaturę. W tym roku temat przewodni projektu brzmi „ZŁE MIEJSCE”. Zakres tematyczny projektu wyznaczają takie zagadnienia, jak: podróż geograficzna i podróż przez historię; pamięć indywidualna i zbiorowa; zderzenie tego, co wspólne z tym, co indywidualne; granice geograficzne, mentalne, duchowe; emigracja, wykorzenienie, wykluczenie; bezdomność duchowa; uniwersalna problematyka wyłaniająca się z zagadnień specyficznych, indywidualnych historii.

ZAPROŚ FAMĘ DO SIEBIE | FAMA FASHION – pracowania artystyczna i butik
PT

18:00
Beach Bar Pauza
Plaża, wejście od ul. Gierczak

FAMA FASHION | Duet tworzą absolwentki Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu na kierunku wzornictwo. Z Famą związane są od lat, lecz w tym roku zadebiutowały w nowej roli. Dzielące je kilometry nie przeszkodziły w powstaniu projektu, ponieważ łączy je wspólna pasja do szycia i projektowania. Wspólne zainteresowania zrodziły myśl o tworzeniu gadżetów festiwalowych dla wszystkich tych, którzy uczestniczą i śledzą Famę od lat, a także dla tych którzy dopiero zaczynają z nią swoją przygodę. Ich produkty mogą się okazać wspaniałą pamiątką na lata czy prezentem dla kogoś bliskiego.

Ekomoda-to przyszłość – Większość gadżetów festiwalowych jest wykonana z recyklingu, z rzeczy pochodzących second-handów m.in zasłon, obrusów czy pościeli. Oczywiście w trosce o zdrowie przyszłych właścicieli materiały zostały wyczyszczone. Wzory na torbach czy koszulkach zostały zrobione własnoręcznie oraz z wykorzystaniem szablonów opartych na identyfikacji wizualnej Famy z poprzednich edycji (autorstwa Zuzanny Rogatty oraz duetu Kaja i Piotr Depta-Kleśta)

Dobro zawsze wraca – Całkowity dochód ze sprzedaży będzie przekazany na rzecz SCHRONISKA DLA BEZDOMNYCH ZWIERZĄT W ŚWINOUJŚCIU. Fama Fashion będzie tym samym kontynuacją projektu PSA MA FAMA, który realizowany był podczas Famy 2017 i zdobył jedną z głównych nagród (Trójząb Neptuna).

SKŁAD | Maliwna Bil, Pamela Mączyńska

CZAS TRWANIA | 18:00-20:00

LOKALIZACJA | Beach Bar Pauza znajduje się na plaży, wejście od ul. E. Gierczak.

Wydarzenie realizowane w ramach cyklu „ZAPROŚ FAMĘ DO SIEBIE!”. Dzięki zebraniu od mieszkańców propozycji miejsc na realizację wydarzeń festiwalowych, Fama opuszcza scenę i eksploruje przestrzeń miasta. Cykl jest realizowany od 2015 roku oraz cieszy się dużym zainteresowaniem i przychylnością mieszkańców, którzy aktywnie włączają się w jego tworzenie.

AKADEMIA MUZYCZNA W BYDGOSZCZY – spektakl PAN TADEUSZ’18, reż. W Szulc
PK

18:15
Miejski Dom Kultury
ul. Wojska Polskiego 1

PAN TADEUSZ’18 | Spektakl muzyczny – kilka scen z poematu Mickiewicza opowiedzianych muzyką.
Tu działania sceniczne dyktuje wybuchowa mieszanka muzyki klasycznej z jazzowymi improwizacjami. Postacie wyciągnięte z epopei narodowej otrzymują nowe życie, a pełną napięcia akcję budują wspólnie studenci śpiewu klasycznego i wokalistyki jazzowej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Niezwykły sposób ukazania znanej historii, prowadzi do przeniknięcia się w pełnej harmonii świata klasycznej opery i muzyki jazzowej..

O tym się Mickiewiczowi nie śniło, kiedy chciał, żeby Jego „Pan Tadeusz” pod strzechy zbłądził. Nie mógł przewidzieć, że będą go czytać studenci z ekranów smartfonów, a potem wyśpiewywać z taką naturalnością
i swobodą, jak największe hity muzyki swoich czasów – tej bardziej i mniej popularnej, operowej, jazzowej i każdej innej. I to ona stanie się dla nich kluczem do zrozumienia poematu. Świat muzyki jest pojemny i sprawiedliwy. Nie ma w nim gatunków lepszych i gorszych. Opera i reggae nie leżą na przeciwległych biegunach, podobnie jak klasyczny utwór na chór mieszany i rap. W spektaklu „Pan Tadeusz’18” różne gatunki muzyczne łączą się ze sobą, jak w najlepszym przepisie na bigos. Ta potrawa zresztą, a ściślej jej opis w poemacie Mickiewicza, stała się pretekstem dla jednej ze scen spektaklu. Okazuje się, że bigos może być po białorusku, niemiecku, ukraińsku, a nawet po francusku.

Spektakl to nowatorska próba przybliżenia tekstu „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza w formie scenicznej opowieści muzycznej, złożonej z kilku obrazów, których nie łączy ani chronologia, ani przypisanie aktorowi – wokaliście, wyłącznie jednej postaci scenicznej. Spoiwem opowieści teatralnej staje się tu muzyka i śpiew. W spektaklu biorą udział studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego (śpiew klasyczny) i studenci Wydziału Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej (specjalność – wokalistyka jazzowa) Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Obie stylistyki muzyczne uzupełniają i przenikają się wzajemnie podczas całego przedstawienia. Na przykład klasyczna aria operowa „dialoguje” z balladą jazzową, w innej scenie – pieśń przejmuje rytm i stylistykę rapu, drapieżnego tanga czy utworu pop. W spektaklu usłyszymy i zobaczymy między innymi śpiewane fragmenty koncertu Jankiela, koncertu Wojskiego na rogu, czy taneczną scenę poloneza. Całość ma charakter zabawy młodych śpiewaków, wokalistów i aktorów inspirowanym naszym narodowym poematem.

Przedstawienie „Pan Tadeusz’18” znalazło się w programie tegorocznego Operowego Forum Młodych, towarzyszącego XXV Bydgoskiemu Festiwalowi Operowemu. Zostało też zakwalifikowane do IV edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” (2018/2019). Po raz pierwszy w dziejach konkursu uwzględniono spektakl, który powstał w Akademii Muzycznej! I w dodatku jest to jedyna w konkursie realizacja studencka, pozostałe spektakle powstały w profesjonalnych teatrach m.in. w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, Teatrze Nowym w Poznaniu, Teatrze im. Słowackiego w Krakowie czy Teatrze Ateneum w Warszawie. Przedstawienie zaprezentowano również podczas „Przygrywki” Ogólnopolskiego Przeglądu Dyplomów i Egzaminów Muzycznych Wyższych Szkół Artystycznych. Student, Mateusz Wiśniewski, otrzymał nagrodę za kreację aktorską, a Paweł Grajnert za skomponowanie i nagranie klasycznej części muzyki do spektaklu.

„Pan Tadeusz’18” to kolejna realizacja Witolda Szulca ze studentami bydgoskiej Akademii Muzycznej (po „Chopin. Niebezpieczne związki”), którego motywem przewodnim jest szukanie wspólnych elementów różnorodnych stylistyk muzycznych, bazujących na jednolitym materiale literackim. Tym razem mickiewiczowski „Pan Tadeusz” pokrzepi serca miłośników klasycznej pieśni, jazzowych ballad, a nawet fanów zespołu Queen.

Spektakl muzyczny / Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy / Premiera: 2018 / Scenariusz i reżyseria: Witold Szulc / Muzyka: Paweł Tomasz Grajnert, Tomasz Świerk / Oświetlenie: Paweł Tomasz Grajnert / Nagłośnienie: Tomasz Terpiński / Obsada: Krzysztof Bobel, Wiktoria Wizner, Rafał Kuźma, Emilia Hamerlik, Aneta Nurcek, Antoni Zamudio, Kacper Andrzejewski, Klaudia Kordubska, Karolina Wojciechowska, Paulina Nowak

www.facebook.com/pantadeusz2018

AGNIESZKA MATAN – stand-up HALO TAXI – BILANS TRZYDZIESTOLATKI
PK

20:00
Hala w Basenie Północnym
ul. Jachtowa 1

AGNIESZKA MATAN | Zajmuje się czynnie komedią od 2012 roku. Jest improwizatorką związaną ze Szkołą Impro i Resortem Komedii. Występuje w grupie Hulaj po warszawsku. Jej działalność artystyczna obejmuje także stand-up, w którym stara się mocno wyrazić kobiecy głos. W sezonie 2017/2018 zorganizowała 4 wydarzenia „Źle sprawowałam się wczoraj w kosmosie – kobiecy open mike”, których celem było stworzenie przestrzeni artystycznej dla twórczych kobiet. Uczestniczki prezentowały swoje materiały stand-up’owe, improwizacje, prozę, poezję i muzykę.

HALO TAXI – BILANS TRZYDZIESTOLATKI | Stand-up – osobisty przekrój przez współczesne wyzwania dorosłości, refleksja nad dojrzewaniem, byciem młodą kobietą i zadaniami, które nadaje jej społeczeństwo. Wszystko z punktu widzenia kobiety, która nie nadąża za rzeczywistością. Program miał swoją premierę w listopadzie 2017. Materiał ten prezentuje w Resorcie Komedii i warszawskich, kameralnych barach.

KOŚCIELNA/WYPYCH/IBADULLAYEV – koncert
PK

21:00
Hala w Basenie Północnym
ul. Jachtowa 1

KOŚCIELNA/WYPYCH/IBADULLAYEV | Trio, które istnieje na scenie muzycznej od 2014 roku. Zespół gra azerbejdżańską muzykę ludową, którą charakteryzuje duża ekspresja i głęboka emocjonalność brzmienia. Muzycy zostawiają też miejsce na improwizację, która zapewnia niepowtarzalny charakter koncertów. W trakcie każdego występu powstaje unikatowa mieszanka przygotowanych melodii i spontanicznie powstających dźwięków. Występy zespołu wzbogacone są o autorską wizualizację filmową związaną z Azerbejdżanem. Trio ma za sobą wiele występów klubowych. Zespół zagrał m.in. w Poznaniu, Jabłonnej, Sochaczewie, Warszawie

SKŁAD | Monika Kościelna – skrzypce; Leszek Wypych – gitara; Gamid Ibadullayev – perkusja

www.facebook.com/trioGamida

LABORATORIUM MUZYKI | ODPOCZNO – koncert
WS

22:00
Hala w Basenie Północnym
ul. Jachtowa 1

ODPOCZNO | Muzycy zespołu Odpoczno starając się zachować jak najbardziej surowe i oryginalne brzmienie, a zarazem dotrzeć do własnych muzycznych korzeni, łączą współczesną improwizację z żywiołowością wiejskiego grania. Trudno będzie ustać w miejscu – usłyszymy żarliwe wykonania muzyki ludowej z regionu opoczyńskiego w interpretacjach, które z jednej strony wyraźnie nawiązują do tradycji, ale wzbogacają ją twórczo, m.in. o elementy muzyki improwizowanej i jazzu. A wszystko zaczęło się od eksperymentu. Marcin Lorenc: „Przez jakiś czas chodziła mi głowie myśl: jak brzmiałaby gitara w polskiej muzyce tradycyjnej? To przecież obcy dla niej instrument. Gdy okazało się, że to zaczyna działać, postanowiliśmy dołożyć perkusję, która też zdarzała się na wiejskich zabawach”.

Zespół powstał w 2014 roku, złożony jest z doświadczonych łódzkich muzyków, którzy na co dzień zajmują się różnymi gatunkami: od muzyki improwizowanej, poprzez alternatywną scenę rockową, aż po polską muzykę tradycyjną. Wspólnym mianownikiem dla członków zespołu okazała się muzyka z regionu opoczyńskiego. Zespół jest laureatem III Nagrody Konkursu Muzyki Folkowej Polskiego Radia Nowa Tradycja 2015. Artyści stawiają na oryginalność i surowość, dzięki którym podbili serca publiczności licznych festiwali w Polsce. W tym roku jako jedyny zespół z Polski zaprezentują się na najważniejszych międzynarodowych targach world music na świecie – WOMEX 2018. Tegoroczna edycja odbędzie się w Las Palmas de Gran Canaria na Wyspach Kanaryjskich. W marcu nakładem Audio Cave ukazał się debiutancki album zespołu i już został okrzyknięty jednym z ważniejszych wydarzeń muzycznych roku 2018.

„Kiedy wydaje ci się, że w folku było już wszystko, nagle pojawia się taka ekipa jak Odpoczno”. (Maciej Szajkowski, Kapela ze wsi Warszawa)

„To kolejny przykład totalnej fuzji wychodzącej od polskiej tradycji – w tym wypadku opoczyńskich oberków, których tematy podejmowane są tu na jazzowo, choć nie jest to klucz jedyny”. (Bartek Chaciński, „Polityka”)

„Wydana niedawno debiutancka płyta zespołu Odpoczno jest jednym z najlepszych tegorocznych polskich krążków – i to nie tylko w folkowej perspektywie”. (Tomasz Janas, Polskie Radio)

SKŁAD | Joanna Gancarczyk – śpiew, basy; Marcin Lorenc – skrzypce; Marek Kądziela – gitara, efekty; Piotr Gwadera – dżaz, bębenek

Koncert jest częścią cyklu „LABORATORIUM MUZYKI”, realizowanego na Famie od 2012 roku. Jego celem jest realizacja projektów premierowych, prezentacja renomowanych grup z Polski i zagranicy oraz konfrontacja stylów muzycznych i prezentacja wzajemnych między nimi inspiracji (muzyka poważna, jazzowa, tradycyjna, improwizowana).

www.nextstepagencja.pl/artists/odpoczno
www.facebook.com/odpoczno

HURABAN – koncert
PK

23:15
Hala w Basenie Północnym
ul. Jachtowa 1

HURABAN | Zespół z Legnicy tworzony przez absolwentki wrocławskiej Akademii Muzycznej i wokalistkę związaną ze sceną modern rock i reggae. Koncertuje głównie za granicą: w Hiszpanii, Niemczech, Austrii, Włoszech i Norwegii. Aranżuje autorsko muzykę z różnych stron świata: bałkańską, żydowską, latynoską, polską. W trakcie rozlicznych podróży po Europie kolekcjonuje tematy muzyczne, a także oryginalne orientalne instrumenty perkusyjne, strunowe oraz flety. W 2017 roku HuRaban wydał debiutancką płytę „Owcze Źródło” pod patronatem Teatru Modrzejewskiej w Legnicy, z którym ściśle współpracuje. Tytułowe „Owcze Źródło” – zamykająca album ballada na guitalele – to impresja na temat dramatu hiszpańskiego XVII-wiecznego dramaturga Lope de Vega o spisku, zabójstwie, magii i ludzkiej solidarności. Są tacy, którzy twierdzą, że HuRaban, mimo skromnego 3-osobowego składu dysponuje brzmieniem, jakiego nie powstydziłaby się orkiestra. Ich utwory od kilku lat znajdują się w czołówce Top World Music Charts na stronie ethnocloud.com. Zespół współpracuje z Instytutem Polskim w Lipsku, Instytutem Heinricha Heine w Duesseldorfie, festiwalem Kunstsalon w Kolonii. W roku 2018 zespół został zaproszony do udziału w prestiżowym festiwalu world music w Niemczech TFF Rudolstadt.

HuRaban wykonuje muzykę nazywaną world music, sublimującą w sobie oryginalne tematy ludowe z całego świata. Zespół aranżuje je po swojemu, gra to, co lubi i tak, jak lubi ufając, że na świecie są ludzie o podobnej wrażliwości. Od 2017 roku współpracuje z poetką Anną Podczaszy (nominowaną do literackiej nagrody Nike 2000), która specjalnie dla HuRabanu pisze teksty. Ciekawostką jest kilka polskich, ludowych tematów, które zostały dzięki niej okraszone zupełnie nowymi historiami. Oprócz kontrabasu, skrzypiec i gitary, zespół używa orientalnych instrumentów, takich, jak perska kamancha, którą wykorzystuje w polskich kujawiakach, a także energetyczne bębny obręczowe, egipską darbukę, riq, castagnet i tamborę. Muzyka HuRabanu to niepowtarzalna kobieca energia połączona z wielką dbałością o profesjonalne wykonanie.

SKŁAD | Hanna Włodarczyk – gitara; Fabiana Raban – kontrabas, skrzypce, darbuka, garnki kuchenne, flety, kamancha, bębny obręczowe; Monika Zapaśnik – wokal, bęben

www.facebook.com/hurabanduo

Fit Babcia robi formę


eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci

Zobacz również

Leave a Comment

dwa × 1 =

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Świnoujście w sieci

FREE
VIEW