Strona główna » Pół miliarda na drogi i żeglugę śródlądową

Pół miliarda na drogi i żeglugę śródlądową

by Świnoujście w sieci

Prawie 488 milionów złotych unijnego dofinansowania otrzyma Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na budowę obwodnicy Szczecinka oraz odcinka węzeł Zakręt – węzeł Lubelska drogi ekspresowej S17 Warszawa – Garwolin. Z kolei 17 milionów złotych trafi do Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie na rozbudowę Systemu Informacji Rzecznej na Dolnej Odrze

Pieniądze na wszystkie trzy inwestycje pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Umowy o dofinansowanie podpisali w środę 18 lipca 2018 roku Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (rządowej instytucji, która ocenia wnioski i przyznaje dofinansowanie), Jacek Gryga, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz Piotr Durajczyk, p.o. Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. W uroczystości podpisania umów wziął udział także minister inwestycji i rozwoju Andrzej Adamczyk oraz wicewojewoda zachodniopomorski Marek Subocz.

Na te drogi czekali mieszkańcy
„Drogowa dyrekcja podpisuje dzisiaj 41. i 42. umowę o dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko. Z 10,8 miliarda złotych, które ma do dyspozycji, wykorzystała już prawie 60 procent. Jestem spokojny, że dostępne w programie pieniądze unijne na drogi wykorzystamy w całości i w terminie” – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.
„Realizacja inwestycji drogowych w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych jest dla nas okazją do poprawy infrastruktury transportowej w Polsce. Dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych możemy wybudować więcej dróg i proces ten przyspieszyć” – podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Bezpieczniej i ciszej w Szczecinku
Obwodnica Szczecinka powstanie jako część drogi ekspresowej S11. Dzięki inwestycji zmniejszy się natężenie ruchu w mieście, co poprawi jakość powietrza i zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców. Całkowita wartość projektu pn.: „Budowa obwodnicy Szczecinka w ciągu S11”, realizowanego przez GDDKiA, wyniesie prawie 401 milionów złotych, w tym unijne dofinansowanie to ponad 213 milionów złotych.

Projekt przewiduje budowę obwodnicy Szczecinka o długości prawie 12 kilometrów, która omijać będzie miasto od wschodu. Inwestycja w części przebiegać będzie wzdłuż istniejącej linii kolejowej Koszalin – Szczecinek.
Poza samą obwodnicą, w ramach inwestycji zbudowane zostaną miedzy innymi:
• dwa węzły drogowe: „Szczecinek Śródmieście”, „Szczecinek Wschód”,
• skrzyżowania jednopoziomowe,
• wiadukty, mosty, estakady,
• elementy służące ochronie środowiska takie jak przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne, urządzenia podczyszczające wody opadowe spływające z pasa drogowego,
• urządzenia wzmacniające bezpieczeństwo ruchu – oznakowania, bariery ochronne, ogrodzenia.
Inwestycja ma być gotowa z końcem kwietnia 2019 roku.

Jak podkreślił na uroczystości Przemysław Gorgol, analiza ruchu potwierdza potrzebę budowy obwodnicy Szczecinka. „Inwestycja znacząco poprawi warunki ruchu drogowego – mówił dyrektor CUPT – centrum miasta zostanie odciążone od ruchu tranzytowego, a jednocześnie polepszy się przepustowość jazdy w Szczecinku i okolicach. Niebagatelne znaczenie ma również fakt, że dzięki obwodnicy poprawi się jakość życia w mieście – zmniejszy się chociażby zanieczyszczenie powietrza, gdyż wiele samochodów przeniesie się na obwodnicę”.

Bezpieczniejsze przewozy na Odrze
Całkowita wartość projektu pn.: „Pełne wdrożenie RIS Dolnej Odry” opiewa na 32 miliony złotych. Ponad 50 procent kosztów projektu – 17 milionów złotych – zostanie sfinansowanych z unijnej dotacji.
Zharmonizowany System Informacji Rzecznej (RIS) to nowoczesny system zarządzania, który wykorzystywany jest do gromadzenia, przetwarzania i przekazywania danych, dotyczących m.in. prognozy pogody, stanu wód oraz statków znajdujących się w strefie jego działania. Wszystkie informacje, które są zbierane i przetwarzane przez RIS, mają duże znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa przewozów w żegludze śródlądowej, wzrostu wydajności przewozowej floty, zarządzania ruchem statków i usprawnienia współpracy z innymi gałęziami transportu.

Głównym celem inwestycji, realizowanej przez Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie, jest rozszerzenie obszaru objętego RIS na rzece Odrze oraz poprawa jakości funkcjonowania na fragmentach rzeki już objętych tym systemem. W chwili obecnej RIS funkcjonuje na Odrze od połączenia z morskimi wodami wewnętrznymi do miejscowości Ognica, czyli miejsca gdzie Odra łączy się z Kanałem Schwedt. Dzięki inwestycji obszar funkcjonowania systemu rozszerzy się i obejmie teren rzeczny od Ognicy do mostu autostradowego w Świecku oraz odcinek rzeki Warty od Nadzoru Wodnego w Świerkocinie do ujścia Warty. Łączna długość dróg wodnych objętych system RIS po realizacji projektu wynosić będzie prawie 243 kilometry.

Poprawa jakości funkcjonowania RIS zostanie osiągnięta dzięki wdrożeniu na całym planowanym obszarze niezbędnej infrastruktury technicznej. Zainstalowane zostaną dedykowane urządzenia specjalistyczne, takie jak czujniki hydrometeorologiczne, kamery nadzoru ciągłego, stacje bazowe AIS, stacje bazowe DGPS czy też stacje bazowe VHF. System RIS usprawni dostęp do takich informacji jak bieżąca sytuacja hydrologiczna oraz locja danego akwenu, co ułatwi oraz przyspieszy proces decyzyjny przed rozpoczęciem podróży.

„Historia polskiego transportu rzecznego to historia zaniedbań. W efekcie udział żeglugi śródlądowej w transporcie jest znikomy. Nadrabiamy te zaległości. Droga jeszcze długa, ale pierwsze efekty już są. Po zakończeniu tej inwestycji długość dróg wodnych objętych systemem informacji rzecznej wyniesie prawie 243 kilometry” – powiedział Słowik.

„Wdrożenie RIS ma kluczowe znaczenie dla poprawy warunków żeglugi w Polsce” – podkreślał Przemysław Gorgol. „System zwiększa bezpieczeństwo żeglugi, ale jednocześnie podnosi jakość komunikacji rzecznej w Polsce na najwyższy możliwy poziom. RIS pomaga w zintegrowaniu naszych korytarzy transportu śródlądowego z europejskim systemem, co może wpłynąć pozytywnie na rozwój żeglugi śródlądowej”.

Fit Babcia robi formę


eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci

Zobacz również

Leave a Comment

pięć × 5 =

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Świnoujście w sieci

FREE
VIEW