Szczecin-Poznań – coraz bliżej lepszych podróży

Komfortowe perony, tory przygotowane do jazdy 160 km/h i bezpieczniejsze podróże – to efekty modernizacji linii Szczecin-Szczecin. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizują kolejny odcinek – między Słonicami a Choszcznem. To następny etap prac dla wygodniejszych podróży między Pomorzem Zachodnim a stolicą Wielkopolski.

– Modernizacja linii kolejowej ze Szczecina do Poznania to dla mieszkańców nowe, zdecydowanie korzystniejsze możliwości komunikacji w regionie, między województwami i łatwiejsze podróże do stolicy. Inwestycje kolejowe pozytywnie wpływają na rozwój gospodarczy i turystyczny województwa – mówi Tomasz Hinc, wojewoda zachodniopomorski.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś (18 czerwca) umowę na modernizację trasy między Słonicami a Choszcznem. To kolejny projekt do realizacji na ważnej trasie z Wielkopolski na Pomorze Zachodnie. Wartość podpisanej umowy to 196 mln złotych netto. Roboty będzie wykonywać konsorcjum firm: COLAS RAIL Polska sp. z o.o. oraz COLAS RAIL S.A.S.

– Nowe możliwości kolejowych podróży i sprawnych połączeń między Poznaniem a Szczecinem to jeden z istotnych efektów realizowanego obecnie Krajowego Programu Kolejowego za prawie 70 mld zł. Inwestycje prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. łączą regiony i zapewniają także lepszą dostępność komunikacyjną tysiącom mieszkańców większych i mniejszych miejscowości na trasie z województwa zachodniopomorskiego do Wielkopolski. Kolej, także dzięki zmodernizowanym stacjom i przystankom, staje się bardziej otwarta na podróżnych i konkurencyjna względem innych środków transportu – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Prace na odcinku Słonice – Choszczno

Na stacjach Stary Klukom i Choszczno przewidziano modernizację 4 peronów. Będą one wyższe, co ułatwi wsiadanie do pociągów, zostaną wyposażone w udogodnienia dla wszystkich podróżnych, bez względu na możliwości ruchowe. Będą wiaty peronowe, nowoczesne oświetlenie, system informacji pasażerskiej. W Choszcznie przewidziano budowę przejścia pod torami z pochylniami dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Między Słonicami a Choszcznem wymienione będzie ponad 23 km torów i 25 km sieci trakcyjnej. Bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym zwiększy przebudowa 4 przejazdów kolejowo – drogowych. Zmodernizowanych będzie 6 przepustów oraz 4 mosty i wiadukty. PLK pamiętają także o ochronie środowiska. W ramach inwestycji m.in zaplanowano bezpieczne przejścia dla zwierząt. Po zakończeniu prac skróci się czas przejazdu, pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h. Obecnie trasę z Poznania do Szczecina pociągi pokonują z prędkością od 100 do 140 km/h. Zwiększona zostanie także przepustowość linii, co oznaczą, że na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów.

Rozpoczęcie prac zaplanowano na początek III kwartału br. a ich zakończenie w IV kw. 2020r. Słonice – Choszczno, to pierwszy z trzech zachodniopomorskich odcinków ( między Słonicami a Szczecinem), który będzie modernizowany w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59, na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie”.

– Podpisaliśmy pierwszą umowę na zachodniopomorski odcinek trasy Szczecin – Poznań, wkrótce podpiszemy kolejne. Aktualnie prace realizujemy na odcinku między Poznaniem Głównym a Wronkami. Inwestycja na linii z Poznania do Szczecina jest jednym z większych projektów Krajowego Programu Kolejowego. Po modernizacji mieszkańcy województwa wielkopolskiego i zachodniopomorskiego zyskają szybsze połączenia oraz komfortowy dostęp do pociągów dzięki nowym, lepiej wyposażonym peronom – mówi Arnold Bresch, Członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Krajowy Program Kolejowy zmienia region
Modernizacja linii Poznań – Szczecin o wartości ok. 4 mld zł jest jednym z największych przedsięwzięć inwestycyjnych realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w obecnej unijnej perspektywie finansowej w ramach instrumentu CEF. Efektem modernizacji linii E59 będzie wyższy poziom bezpieczeństwa i zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h. Dzięki temu czas przejazdu najszybszych składów między Wielkopolską i Pomorzem Zachodnim skróci się nawet o około 50 min. Trasa z Poznania do Szczecina to także ważny szlak dla pociągów towarowych, które po zakończeniu wszystkich prac będą mogły dowieźć więcej towarów m.in. do portów w Szczecinie i Świnoujściu.